Ebba lever sin dröm som musikalartist

Hon är musikalartisten från Boden som lever sin dröm. Under en paus mellan föreställningarna på Astrid Lindgrens Värld berättar Ebba Skog, 28, om inspelningen av Ronja Rövardotter, Leif och Billys tatueringar och om den där cykelturen till jobbet när hon plötsligt blev arbetslös.

Ebba Skoog från Boden jobbar den här sommaren i Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby där hon spelar pigan Lina i Emil i Lönneberga.

Ebba Skoog från Boden jobbar den här sommaren i Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby där hon spelar pigan Lina i Emil i Lönneberga.

Foto: Jonatan Nettréus

Teater & musikal2024-07-14 19:00

Allting började med estetiska programmet på Björknäsgymnasiet. Ebba Skoog studerade där under åren 2012-2015 och beskriver utbildningen som ett startskott. Mycket tack vare en person. 

– Det var mest jazz, pop och rock på skolan men jag hade en fantastisk sångpedagog som hette Carina Stenberg som visade mig musikallåtar och som förstod att jag var väldigt intresserad av det, berättar Ebba.

Hennes första jobb var på dåvarande Kläppenteatern i Boden och en roll i Enbom-affären, en nyskriven musikal som producerades i samarbete med Norrbottensteatern. Ebba arbetade här under två år och stormtrivdes. Parallellt jobbade hon även på Western Farm där hon fick leva ut sitt artisteri. 

En ny värld hade öppnat sig.

– Jag hade ju lite planer på att kanske läsa till läkare och helt plötsligt fick jag de här jobben. De här vill jag göra varje dag, tänkte jag. 

Ebba skrattar åt minnet.

undefined
Ebba Skoog är tacksam för åren på Björknäsgymnasiet. Utbildningen blev startskottet för hennes yrkeskarriär.

En av kollegorna på Western Farm tipsade Ebba om Musikalakademien i Umeå. Utbildningen tar in en klass med 16 elever, åtta tjejer och åtta killar, var tredje år. I stenhård konkurrens med 120 andra sökande lyckades Ebba knipa en plats.

– Jag visste att om jag inte kommer in nu måste jag vänta tre år till nästa chans, så jag var överlycklig.

Under tre intensiva år fick Ebba djupdyka i musikalartistens tre discipliner: sång, dans och teater och hon fick alla verktyg hon behövde för sin fortsatta karriär.

Ambitionsnivån i klassen var hög.

– Vi peppade varandra och hade långa dagar med repetitioner från morgon till kväll. Efter att dagen var slut så fortsatte man att repetera, träna på koreografier och förbereda sig för nästa dag, berättar Ebba.

undefined
Ebba Skoog under en av sina roller i Trolska Skogen där hon jobbade under sex säsonger, 2018-2023.

Redan efter andra året på musikalakademien började Ebba jobba i Trolska Skogen, fem mil söder om Sundsvall. Med den magiska naturen i Hälsingland som fond spelade hon barnteater under sex säsonger. 

– Det är härligt med barnteater, man får väldigt direkta reaktioner. Det finns mycket att spela på och det är uppfriskande, säger Ebba och skrattar.

I januari 2020 fortsatte karriären med uppdrag på Norrlandsoperan i Umeå. Det Ebba inte visste då var att en pandemi snart skulle förändra hela världen. Två månader senare fick hon ett oväntat telefonsamtal. 

– Vi hade haft premiär dagen innan och jag satt på cykeln på väg till nästa föreställning. Det var producenten som meddelade att ”vi stänger huset”. Så just där blev jag arbetslös. På cykeln på väg till jobbet.

Flera teatrar stängdes och många kulturarbetare blev arbetslösa. En del valde att lämna branschen. Tuffa restriktioner infördes med begränsningar för antalet åskådare. 

Efter pandemin har Ebba jobbat med barnteater på Kläppen Ski Resort i Sälen. Efter två vintersäsonger som trollet Trolla är hon fortfarande kopplad dit som scenartist men även som regissör och kostymör. Ebba har även haft uppdrag för Ystad Stadsteater i deras adventskalender.

undefined
Ebba Skoog jobbar med barnteater i Sälen där hon även har uppdrag som regissör och kostymör.

– Det är ju så i min bransch att alla jobb inte alltid avlöser varandra, så man behöver vara lite kreativ. Det passar mig eftersom jag aldrig har kunnat svara på vad jag vill göra när jag blir stor. Jag har alltid velat göra allt och just nu känns det som att jag gör allt. 

Sommaren 2024 kan man se Ebba spela pigan Lina när Emil i Lönneberga framförs flera gånger per dag i Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Ebba sökte jobb i den världskända sagoparken förra hösten.

– Det var helt sjukt när de ringde och erbjöd mig rollen. Och sedan slog mig att jag skulle vara tvungen att prata småländska. Det är helt galet långt ifrån norrländska. Men det funkar, jag har fått hjälp av en dialektcoach och barnen tror att jag kommer från småland, säger Ebba på klingande småländska.

Alla kraftiga betoningar på bokstaven r har hon fått tona ner och ord som ”sju” och ”skönt” har fått ett mjukare och rundare uttal.

undefined
Ebba Skoog från Boden (till höger) jobbar den här sommaren i Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby där hon spelar pigan Lina i Emil i Lönneberga.

– Det är stor skillnad mot när jag var med i tv-serien Leif och Billy för två år sedan. Där var det tvärtom, det skulle vara så mycket norrländska som det bara går. Det är superhärligt när man får såna jobb där man får prata som man gör. 

Uppdraget i humorserien Leif och Billy var ett kort inhopp där det framkom att Ebba och skådespelarna bakom de populära bröderna från Sörbäcken, Klas Eriksson och Alfred Svensson, alla tre hade varit hos samma tatuerare i Boden.

– Jag tatuerade in noter medan de hade tatuerat in en älg, så det var inte riktigt samma motiv, berättar Ebba och skrattar.

undefined
Det var inte bara skådespeleriet som förenade Ebba Skoog med Leif och Billy.

Hon stortrivs med sin nuvarande roll som Lina och beskriver Katthult som en idyll.

– Alla känner ju till Astrid Lindgren och jag har sökt hit flera gånger. Det är en dröm som går i uppfyllelse för mig. 

Ebba har även haft en roll i nyinspelningen av Ronja Rövardotter som hade premiär våren 2024 på Netflix. Hon sökte till tv-serien som dansare men fick en roll som grådvärg och en statistroll som en adelsdam. Ebba hade precis jobbat med Leif och Billy och kontrasten mellan produktionerna var stor.

– Ronja Rövardotter är typ den största produktionen som har gjorts i Sverige. När vi var två personer framför kameran så var det 80 personer bakom. Det var helt sjukt. 

Ebba kommer att jobba på Astrid Lindgrens Värld fram till hösten och pendla till Sälen för jobb som regissör och kostymör. Enligt Ebba är det många gånger så arbetslivet kan se ut för en frilansade musikalartist. Hennes yrkesval innebär att både regeringsbeslut i Sverige och strejker i Hollywood kan påverka möjligheterna att få uppdrag.

– Det påverkar hur mycket jobb det finns ute som man kan söka. Just nu söker jag jobb för 2025 och 2026 så man tänker hela tiden flera år framåt.

Hur känns det när du inte får ett jobb som du sökt?

– Jag har frilansat sedan 2013 och det är på senare år som jag lärt mig att inte ta det personligt. De ville ha ett äpple och jag var ett päron, till exempel. Men det var jobbigt i början för man vill ju så gärna ha jobbet och det finns inte så många att söka på musikalscenen. 

Vad är det bästa med att jobba som musikalartist?

– Det är blandningen av alltihopa. Man får både teatern, sången och dansen. Musikteater kan vara så mycket mer än glättigt och fånigt som dem flesta tänker om musikaler. Det kan också vara seriöst, vemodigt och realistiskt.

Vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Jag drömmer om att få göra egna saker och att få jobba mer i Norrbotten. Få komma upp och få prata norrländska, det hade varit fantastiskt (skratt).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!