Underfundigt och komiskt med nyckelpiga och bajs

I en trälåda, stor som en fraktcontainer, finns något som bultar dovt och långsamt mot väggarna därinne. Övervakningskameror visar, på skärmar utanför, innehållet från olika vinklar: en jättenyckelpiga som ligger på rygg kämpar för sitt liv i mörkret.

Thomas Hämén med sin skulptur "Asstral travel".

Thomas Hämén med sin skulptur "Asstral travel".

Foto: Per Bäckström

Recension2022-01-14 06:07
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

KONST

Thomas Hämén

Dvala

Konsthallen, Luleå

Pågår till 6 februari

Trots att jag vet att konstverket ”Dvala” av Thomas Hämén är ett trick så griper ändå ångestkänslan tag i mig en smula när jag närmar mig den stora fraktcontainer-replikan i Konsthallen, som har samma mått och storlek som en riktig.

Bilden av insekten hjälplöst liggande på rygg för tankarna till novellen ”Förvandlingen” av Franz Kafka.

Häméns egna ord om verket ”Dvala” är att det skildrar den utbrändhet som han gick igenom för några år sedan. Titeln syftar på djurs förmåga att sänka sin ämnesomsättning för att spara energi och överleva i extrema förhållanden.

Det är ett mörkt tema som berör vår sårbarhet som människor. Men det absurda, smått komiska – att vi ska tro på att det ligger en monsternyckelpiga i boxen – gör det hela mindre nattsvart.

Lika underfundigt är Häméns andra verk, placerat i projektrummet, ”Asstral traveler” – avsiktligt felstavat. En bergart som faktiskt bildats av dinosauriebajs, koprolit, har formats som en analplugg och placerats i en monter. ”Det som en dinosaurie har haft i sin stjärt för 140 miljoner år sedan kan jag ha i min stjärt”, ungefär så skojade Thomas Hämén när han talade på öppningsdagen. Men detta med ofattbara tidsperspektiv och överlevnad är teman som konstnären återkommer till.

Intill denna tingest visas en lite absurd animerad film, ”The Moschops” av den amerikanska konstnären Jim Trainor.