SCENKONST
Marjattas sång
Manus och medverkande: Mirja Palo
Kulturens hus, Lilla salen 23 september kl 19.00
Den är en tidlös betraktelse om ångesten och rädslan inför men också urkraften och magin i förlossningsögonblicket. Mirja Palo, som skrivit hela föreställningen och själv agerar i den, fick idén när hon väntade sitt andra barn och började reflektera över utsattheten med att bo i glesbygd och ha många mil till närmsta BB.
På scenen i Lilla salen i Kulturens hus står hon ensam i en enkel röd klänning och sina två finska kanteler som hon spelar på, varvat med en poetisk dramatisering och sparsamt med rekvisita.
Mirja Palo gestaltar en handfull rollkaraktärer, kvinnor från Sápmi och Tornedalen, från olika tidsåldrar – och bortom dem. Vi tas ända till mytologins sfärer med berättelsen om Marjatta, i det finska nationaleposet "Kalevala", hon som blev gravid av ett lingon, förskjuten av sin familj och tvingades föda i ett stall. Till och med djurrikets födslar nämns med en dikt om den dräktiga renvajan.
Den gamla finska och tornedalska traditionen att föda barn i bastun är central och beskrivs mycket levande. Detta i skarp kontrast till den kyliga högtalarrösten av en barnmorska som läser upp medicinska fakta kring en kvinnas förlossning på ett nutida sjukhus.
Texterna har Mirja Palo i huvudsak skrivit själv och de framförs på svenska men med inslag av norska, nordsamiska, karelska och finska. Det är i dessa regioner hon hämtar inspiration musikaliskt. Folkmusiken är en tydlig influens men Mirja Palos spelstil är hennes egen och känns definitivt modern. Inspelade rytmer och loopar gör att hon sjunger stämsång med sig själv, vilket är effektfullt.
Hon sjunger med en vacker, naturlig, trygg stämma i gränslandet mellan folkmusik och jojk. Kantelen med dess glittrande ljudbild bidrar till en hypnotisk känsla.
Det är främst som musiker Mirja Palo har sina kvalitéer men närvaron och allvaret hon har som skådespelare är ändå imponerande och visar på stort mod. Enda invändningen är att det emellanåt kan bli lite lågt tempo. Men i sin helhet är "Marjattas sång" en tänkvärd föreställning som lyfter kvinnors och barnmorskors roll genom historien utan att någon gång komma med pekpinnar.
Mirja Palo är utbildad på Musikhögskolan i Malmö och Stockholm. Hon är idag bosatt i Jokkmokk.