Soundtrack för en mörk medeltid

Sarek i Melodifestivalen 2004. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Sarek i Melodifestivalen 2004. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

recension2008-08-27 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
SAREK
"I Natt Ska Marken Skälva"
(Mindport Records)
Sarek slog igenom i Melodifestivalen 2003 som ett modernare Nordman med nyckelharporna stämda för pop. Och nu fyra år efter sitt andra schlagerframträdande är bandet tillbaka med sin "folkdance".
Det är naturligtvis ingen tillfällighet att plattan kommer samtidigt som andra Arn-filmen drabbar oss, det här är en skiva för dem som har somnat till Marie Fredrikssons Arn-låt och söker ett "tuffare" soundtrack till Guillous riddarepos.

För även om det aldrig är uttalat så utspelas alla låtarna i en diffus men ack så enklare medeltid där män var riddare och kvinnorna jungfrur. Alla visste sin plats.
Det är teatrala berättelser - med fullständigt hopplösa texter - om sann och äkta kärlek i en mörk tid, framfört utan nödvändig finess för att projektet inte ska kantra helt.
Nordman hade i alla fall Py Bäckman texter och Håkan Hemlins utstrålning. Men det här är ganska så misslyckat.