Till att börja med kan fastlås att det är väldigt svårt att genreplacera Immunförsvaret. "Indie-folk med popinfluenser" står det att läsa i pressreleasen till debutalbumet "Den förbannade kulturen", men på plattans tolv spår trängs influenser av allt från bluegrass, jazz och indiepop till hiphop, världsmusik och folkmusik. Alltihop klätt i en snyggt dammig popkostym.
Och vad som lätt hade kunnat bli spretigt blir i Immunförsvarets händer istället brett och nyskapande. David Björkén och Oscar Dahlberg rör sig ledigt mellan stilarna och lyckas hitta något helt eget någonstans i mitten av alltihop.
Det som binder ihop säcken, förutom David Björkéns både smarta och tänkvärda texter, är att samtliga låtar bärs fram av oemotståndliga melodier som sätter sig som klister på hjärnan.
Att Immunförsvaret har råd att utelämna guldkorn som ”Fanta och chips” och ”Ett elektroniskt nervsystem”, två personliga favoriter som tidigare figurerat som singelbaksidor, säger en hel del om kvaliteten på materialet de sitter på. Det krävs bara en genomlyssning av plattan för att inse att jag, faktiskt, inte saknar någon av ovanstående bitar.
Ytterligare några varv senare känns låtar som "Fars Dag" (en låt som skrivits tillsammans med Zacke och som återfinns i en något annorlunda version på dennes Grammisnominerade album "Fattigkussen"), "Tjäna pengar på" och avslutande "Kära Nån" som framtida klassiker.
Men det är egentligen omöjligt att välja ut någon riktig höjdpunkt här, samtliga av plattans låtar ligger på en nästan skrämmande hög nivå.
Med "Den förbannade kulturen" visar Immunförsvaret att de är bland det absolut bästa som musiksverige har just nu, och trots att det fortfarande bara är mars vågar jag mig på att påstå att de släppt årets bästa debutalbum.
Så för att uttrycka det enkelt: Var inte en idiot, lyssna på Immunförsvaret idag.