Sanna Nielsen utlovade en intim och personlig tillställning tillsammans med sambon Joakim Ramsell på akustisk gitarr. Det var innan hon visste hur förutsättningarna på Vassholmen såg ut.
Det är drygt 300 personer utspridda på pinnstolar och picknickbord över ett grönområde vars yta Skansens älgar bara kan drömma om. Utomhus bland grillar, tvåhandsfattade mobiler på rec och skaljackor är inte ”intimt” ordet på många läppar.
Men Sanna Nielsen vet vad hon pratar om. Sanna Nielsen vet hur en krymper Vassholmen till en hemtrevlig trädgård.
Snart påminns vi om vad artisten, som blivit så förknippad med ”Allsång på Skansen” de senaste åren, går för. Redan vid andra låten, ”I´m in love”, visar hon att snacket om dåligt flås bara är snack. Det här är en av landets främsta sångare.
Det är också en av landets främsta mellansnackare, hennes anekdoter och lustigheter är på en helt egen nivå. Ibland känns det som att vi har hört dem förut, kanske har vi det, men det betyder inte att hon inte är underhållande.
Vi behöver inte nämna att Sanna Nielsen är gravid, det gör hon bra själv. Hon pratar väldigt mycket om bäbis som sparkar, sprängande urinblåsa och dåligt flås. Det är en fin gräns mellan fräckt och larvigt, oavsett vilket så bidrar det till den där intima och personliga stämningen hon utlovade. Och faktiskt levererar.
Det är en helt sjuk bredd på repertoaren och kunnandet, duon levererar en uptempoversion av Robyns ”Never will be mine” lika bra som Nielsens eget örhänge ”Empty room”.
Inget känns malplacerat, allt fungerar, lite som det där allsångsprogrammet på SVT. En spontant ”Celine Dion”-önskan från publiken överrumplar Sanna Nielsen, som testar acapella och drämmer till med en gåshudsupplevelse från ingenstans.
Första extranumren bjuder hon på utan att bemöda sig om att lämna scenen (tänker på urinblåsan ni vet) och både Mello-favoriten ”Undo” och allsångernas allsångslåt, "Han tog av sig sin kavaj", är så omtyckta att hon tvingas upp en gång till.
En ovan konsertpublik dansar till slut, i sista "Shut up and dance", och Sanna Nielsen visar att hon skaffat sig ett försprång under en intensiv scensommar. Hon är bäst i Sverige just nu. Tack för uppvisningen.
Recension
Sanna Nielsen
Vassholmen, Kalix, lördag 18.00.
Längd: 95 minuter.
Publik: Drygt 300 personer.
Bäst: Proffset. Artisten. Underhållaren.
Sämst: Publikens allsång håller långt ifrån Skansen-klass.
Betyg: 4