Recension: "Ellen Krauss gör det stora av det lilla"

Ellen Krauss hittar det stora i de små uttrycken. I en samtid där alla vill vara extra-allt för att spela roll, lyckas och synas - lägger hon en vilsam känsla över stora salen på Kulturens hus.

Ellen Krauss på Kulturens hus i Luleå

Ellen Krauss på Kulturens hus i Luleå

Foto: Melanie Åström

Recension2024-11-03 00:04
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

24-åringen fick sitt stora genombrott genom "Så mycket bättre", där tolkningen av Lasse Holms "Inget stoppar oss nu" snabbt seglade upp på topplistorna. Sedan medverkan har hon även hunnit vinna en Grammis i kategorin "Visa/singer-songwriter", göra ett uppmärksammat Sommarprat och släppa sitt andra album "Romeo". 

undefined
Ellen Krauss på Kulturens hus i Luleå

Under lördagskvällen intog hon scenen på Kulturens hus, inför fullsatta rader i stora salen. 

Bandet och huvudpersonen släntrar in med ett glas rödvin i handen efter en lite för lång och oförklarlig paus efter förbandet.

Men redan i första mellansnacket där svordomarna avlöser varandra på ett avväpnande sätt och med en barnslig nonchalans, charmar hon brallorna av hela salen. 

Vi hade kunnat vänta i 20 minuter till.

Snacken och bryggorna mellan låtarna blir återkommande höjdpunkter under konsertens gång. 

Publiken skrattar, applåderar och skriker. Luleå älskar Ellen Krauss. 

Kvällens stora vinnare blir country-vibratot i Hungover (head in a can). Och under "Picking up" känns det som att stora salen i Kulturens hus är gjord för just den, för just henne. 

undefined
Ellen Krauss på Kulturens hus i Luleå

Den annars rätt intetsägande konsertlokalen med biosalskänsla och svårighet till dans, gör sig alldeles perfekt till Ellen Krauss låtkatalog.

Det är enkelt, okonstlat och okomplicerat, men lyckas ändå kännas mäktigt och storartat i detaljerna.

Hon är proffsig och cool utan att bli kall. Sårbarheten i alla toner klingar fint till de välskrivna texterna, och vittnar om hennes fallenhet för historieberättande. 

Ellen Krauss gör ett avtryck på ett den svenska musikscenen som behövs.

Efter att många av Sveriges popelit gått vidare till att skriva på svenska, finns det också något uppfriskande med hennes engelska texter. Även om igenkänning kanske är som störst i den ovannämnda svenska tolkningen, är det som bäst på världsspråket.

Ibland känns hennes setlist lite väl generisk för att det ska lyfta eller hända något för varje ny låt. Vissa delar känns anonyma och efteråt är det svårt att helt sortera ut vilka låtar hon spelade.

undefined
Ellen Krauss på Kulturens hus i Luleå

Det är mindre viktigt i den sammantagna upplevelsen.

Ellen Krauss hittar det stora i de små uttrycken. 

I en samtid där alla vill vara extra-allt för att spela roll, lyckas och synas - lägger hon en vilsam känsla över salen. 

Recension

Ellen Krauss

Kulturens hus, stora salen

Lördag 2 november klockan 19:30

Längd: 2 timmar och 30 minuter (med support och lite väntetid emellan) 

Support: De clair öppnade med avskalad folkindie och satte stämningen för kvällen från första tonen. Fint.

Publik: Fullsatt med uppsluppen lördagskänsla. 800 personer som alla älskar Ellen Krauss.

Bäst: Hungover (head in a can)

Sämst: Låtarna flyter stundtals ihop och blir anonyma. 

Betyg: 4