Puccinis opera La Bohème har något tidlöst över sig. Det är en opera som passar lika bra i dag som när den skrevs. Historien om två kärlekspar innehåller inga övernaturliga sagoväsen, drakar eller exotiska miljöer från fjärran östern eller forntida Egypten. Nej, detta är en opera som skulle kunna utspelas i dag utan några större ändringar i handlingen.
Och det kanske är därför den är så älskad. Den version som i dag (läs i går kväll) och i morgon (läs i dag) spelas på Sagatatern i Boden är Norrlandsoperans kritikerrosade uppsättning. Med ett orkesterdike kan Saga ta emot denna typ av produktioner och man kunde knappast få hit en bättre föreställning än denna när man bjuder på levande opera för första gången på 25 år.
Kristoffer Steen, tidigare mest känd som gitarrist i hardcorebandet Refused, gör här sin operaregidebut. En debut som verkligen bådar gott. Han har under åren i Refused tagit en paus och läst in en mastersexamen i operaregi vid musikhögskolan i Stockholm, så det är inte fråga om något finkulturellt hugskott från ett pop-snöre utan äkta ambition, vilket märks.
Andreas Lönnqvist leder en fin liten orkester på femton man. På Norrlandsoperans egen scen är de femtio och då tillkommer både kör och barnkör. Linus Felboms sparsmakade scenografi och ljusdesign bidrar till det härliga helhetsintrycket. Tre skynken i rött, vitt och blått och vi förstår att vi är i Paris. Några stolar och vi är på ett café.
Sångarna skäms inte heller för sig. Tenoren Yinjia Gong gör en fin Rudolfo. Sopranen Rebecca Rasmussen har tyvärr blivit sjuk och agerar på scen som Mimi utan att sjunga. Det hästjobbet tar sig i stället Susanna Levonen an och som hon gör det. Att bara sedan i måndags studera in en hel roll som hon sjunger vid ett notställ bredvid scenen är bara det en prestation i sig. Att dessutom göra det så här bra imponerar ännu mera. Litauiska sopranfyndet Lauryna Bendziunaite gör en härligt vampig Musetta.
Det är glädjande att Bodenpubliken återigen bjuds på levande opera. Särskilt när den håller sådan här hög klass. Detta är en opera(ny)premiär som verkligen ger mersmak.