Mycket är nytt.
Jokkmokks marknad utan täckbyxor, trängsel och turister är nytt. Byta ut trådrika armband mot trådlösa nätverk är nytt. Nya stjärnskottet Nadja Holm i en egen headline-spelning är nytt.
Att spela in fyra låtar i en Stockholms-studio några dagar tidigare och sedan streama det "live" är också något nytt.
Till ingen nytta.
Nadja Holm berättar att hon faktiskt varit "där i Jokkmokk" en gång och låtarna klipps ihop för att säkerställa att livekänslan inte infinner sig. Säga vad man vill om övriga marknadssändningen men den levererar i alla fall närvaro, på gott och ont. Under "kvällens spelning" får vi många känslor, det uppfattas däremot varken som live eller nära.
Det känns tillrättalagt, avlägset och opersonligt.
Jag såg faktiskt fram emot att se vad Nadja Holm kunde göra på en scen (digital eller ej) när hon fick sätta ihop en egen konsert och visa sitt artisteri på hemmaplan. Att det varken är live, på plats eller snyggt förpackat gör mig besviken. Jag kanske hade för stora förhoppningar – nu förstår jag i alla fall varför det var gratis.
På 15 minuter river Holm av Stevie Wonders "Master Blaster", Alessia Caras "Here" och Bruno Mars/Cardi B-duetten ”Finesse", det blir ungefär som en fredagsfinal i "Idol"utan publik, scen och ljussättning.
Den akustiska version av vinnarlåten "Used to me" visar i alla fall upp någonting vi inte sett tidigare och något som skulle kunna få oss att känna att "vi var där när ...". Utan det poppiga drivet visar hon att det är en bra låt även när den är lågmäld.
Och Nadja Holm är bra. Så klart. Hon är grym.
Sändningen tar slut och jag klickar vidare på Youtube där jag hittar fler klipp med musiker på en pall. Holms låtar i en Stockholms-studio har jag redan glömt.
Under fredagen är det dags för det stora dragplåstret, från Vuollerim, och då kanske vi kan bjudas på en riktig Jokkmokks marknad-upplevelse. I programmet välkomnar arrangörerna Jakob Hellman "till hemtrakterna, för en intim spelning" – då från en studio på Mallorca.
Recension
Nadja Holm
Youtube, Jokkmokks marknad, torsdag 19.30
Längd: 15 minuter.
Publik: Knappt 60 views på Jokkmokks marknads Youtube-kanal
Bäst: "Used to me" i en akustisk version blir ett smakprov på vad Nadja Holm kan göra när hon får stå på egna ben.
Sämst: Besvikelsen.
Betyg: 1