Intim konsert med tornedalska klanger

Norrbottens museums kafé fylldes snabbt av höga toner när operasångerskan Carina Henriksson och Bugarikvintetten gav två konserter på lördagen.

Strandpartitur med Carina Henriksson, Göran Fröberg och Görel Särs på Norrbottens museum i Luleå. "De musikaliska arrangemangen ramade på ett lyhört sätt in texterna", skriver NSD:s recensent.

Strandpartitur med Carina Henriksson, Göran Fröberg och Görel Särs på Norrbottens museum i Luleå. "De musikaliska arrangemangen ramade på ett lyhört sätt in texterna", skriver NSD:s recensent.

Foto: Susanne Holmberg

Recension2023-09-09 19:38
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

KONSERT

Strandpartitur – Rantaparttituuri

Norrbottens museum

Lördagen den 9 september kl 15

Sång: Glesbygdsdivan Carina Henriksson

Bugarikvintetten: Görel Särs, dragspel, Göran Fröberg, flöjt, Dag Lindberg, gitarr, Stefan Viklund, bas, Lars Paulin, trummor.

Tonsättning: Carina Henriksson

Strandpartitur består av tio nyskrivna sånger. Texter och tonsättningar med teman som naturen, älven, havet, livet och det mänskliga.

På Kulturnatten bjöds på två mysigt intima konserter för den publikskara som fick plats i Norrbottens museums kafé.

När den en timme långa konserten drog igång spilldes ingen tid, utan kaféet fylldes snabbt av operasångerskan Carina Henrikssons höga toner till det proffsiga kompbandet Bugarikvintetten, en konstellation med bland annat tvärflöjt och dragspel.

Varje sång inleddes med en introducerande poetisk text som lotsade publiken in i textraderna som sjöngs på både meänkieli och svenska om vartannat. Texterna är skrivna av bland andra Bengt Pohjanen, Mona Mörtlund, Sture Berglund och Carina Henriksson.

undefined
Stämsång av Carina Henriksson, Göran Fröberg, Lars Paulin och Dag Lindberg.

De musikaliska arrangemangen ramade på ett lyhört sätt in texterna. ”Livets lustar” gick till exempel i en eldig, jazzig och lite farlig stil som medan ”Livets älv”, en text som handlade om en till Henriksson ung släkting som avslutat sitt eget liv, hade både dramatik och strävhet. Den berörde på djupet.

Ofta kunde man ana den tornedalska, möjligen finska, musiken som en vemodig klang, som i valsen ”Ensamhetens ö”. Musik som man blir både glad och ledsen av på samma gång av.

undefined
Görel Särs, Stefan Viklund och Dag Lindberg.

Någon gång då och briljerade Carina Henriksson med att sjunga extra starkt med sin finslipade operastämma, det är mäktigt att höra.

Ett kul inslag var också extranumret, där Bugarikvintetten själva fick rocka loss med bland andra ”Tico Tico”.