Mäktigt musikaliskt möte när Willemark ägde scenen

Sångerskan och riksspelmannen Lena Willemark briljerade som solist tillsammans med länets ensemble Norrbotten NEO.

Lena Willemark i konsert tillsammans med Norrbottens Neo.

Lena Willemark i konsert tillsammans med Norrbottens Neo.

Foto: Susanne Holmberg

Recension2021-12-10 17:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

MUSIK

Lena Willemark & Norrbotten NEO

Kulturens Hus, Lilla salen, 8 december kl 19

Solist: Lena Willemark

Dirigent: Petter Sundkvist

En av våra största förnyare av svensk folkmusik är Lena Willemark. En erfaren musiker –   riksspelman –  som ingått i grupper som Frifot och Groupa och har samarbetat med otaliga musiker, till exempel Ale Möller.

Älvdalen är hennes hemvist och mycket ofta sjunger hon på älvdalsdialekten. Kulning är en specialkunskap som ibland vävs in i sången.

Hur kan då hennes musik förenas med Norrbotten NEO som är länets professionella kammarmusik-ensemble med fokus på nutida konstmusik –  mästare i att spela intrikata stycken med udda rytmer och klanger?

Ja det går. I högsta grad. Konserten i Kulturens hus var så, välspelad och välsjungen att man långa stunder satt och tappade hakan. 

Inledde gjorde Norrbotten NEO i halvdunkel till Karin Rehnqvists "Musik i natten".

Sedan bjöd Willemark på sina verk "Balistienna" och sedan "Blåferdi" –  den blå färden, på älvdalska.


Efter instrumentalstycket Klas Torstenssons "Pocket size Violin Concerto" var det dags för Luciano Berios 25 minuter långa "Folk Songs". En resa genom olika länders folkmusik, från USA till Armenien, som fritt omtolkats. Den inleddes med "Black is the colour (of my true loves hair)". Willemarks säkerhet i rösten kan uttrycka både sprödhet och kraft och till och med lägga till en humoristisk flämtning här och där. Här ägde hon scenen totalt.

Det blev rungande applåder och ett svängigt extranummer. 

I länet återstår endast en konsert: i Studio Acusticum, Piteå, den 12 december.