DANS
Saami Requiem
Studio Acusticum, PiteÄ
Lördag 19 september klockan 19
âEtt samiskt rekviemâ Ă€r ett mĂ€ktigt mastodontverk som tar med oss pĂ„ en resa i in i kĂ€rnan av det samiska. DĂ€r möter vi mytiska, parallella vĂ€rldar och andevĂ€sen.
Den samiske multimediakonstnÀren/dansaren Ola Stinnerbom har skapat verket i samarbete med organisten Gunnar Idenstam och dansaren Henrietta Wallberg.
Högt upp vid den enorma orgeln i stora salen tar Gunnar Idenstam och tvÄ medmusikanter plats. Rörliga bilder projiceras pÄ en stor duk i bakgrunden. Först Àr det naturbilder, sedan framtrÀder en samisk schaman som utför ritualer pÄ en plats som verkar vara en torrlagd Àlv, renflockar i rörelse och malmvagnar och annat som visar gruvindustrins framfart i Sapmi.
I samklang med orgelmusiken jojkar Ola Stinnerbom pÄ ett starkt intuitivt sÀtt och blandar in lÀten med allt frÄn mörkt rytande till vÀsande i falsett. EmellanÄt eskalerar det i ljudstyrka och den ordlösa jojken blir melodiös, ja nÀstan lite blues och rock.
Jojken för tankarna till mystik och underjordiska naturvĂ€sen. Det gestaltas Ă€nnu tydligare av ett vĂ€ldigt lĂ„ngt danssolo av Henrietta Wallberg dĂ€r hon Ă€r Jaamie Aimo, dödsgudinnan enligt samisk tro. Hon gestaltar det sĂ„ övertygande och snyggt. Eller ska vi sĂ€ga fult? För hon kan konsten att vara âfulâ i rollen. Som en spindelkvinna rör hon sig över scenen, grimaserar och utstöter skrĂ€mmande ljud och vĂ€ser. En effektfull kontrast Ă€r den klassiska ballerinakjolen pĂ„ hennes i övrigt nersmetade kropp.
Att möta dödsgudinnan Jaamie Aimo ses i samisk tro inte som nĂ„got mörkt och hemskt, har jag förstĂ„tt. Det kanske kan jĂ€mföras med att âgĂ„ igenom dödsskuggans dalâ. Man gĂ„r igenom en prövning, möter döden och kommer stĂ€rkt ur det. SĂ„ tolkar jag det nĂ€r förestĂ€llningen avslutas i en jojk med glad och uppsluppen ton.
FörestĂ€llningen âSaami requiemâ försĂ€tter en i stĂ€mning. Det finns inget direkt hĂ€ndelseförlopp och det Ă€r i vissa delar repetitivt. Det Ă€r sĂ€kert ett medvetet val. Men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ som att med sĂ„ fina resurser och medarbetare och en sĂ„ pass lĂ„ng förestĂ€llning, runt 1 tim och 20 minuter, sĂ„ kunde Ola Stinnerbom gjort mer utav det. MĂ€rkligt till exempel att de trummor som stĂ„r placerade pĂ„ scenen aldrig anvĂ€nds. Sedan förstĂ„r jag inte riktigt grejen med att en drönare syns svĂ€va i bild dĂ„ och dĂ„, vad vill de sĂ€ga med det? Trots vissa invĂ€ndningar en sevĂ€rd förestĂ€llning.