NY BOK
Augustin Erba
Den unge Walters lidanden
Albert Bonniers Förlag
Utan att egentligen förstå hur det gick till befordras han till en position högt över sin kompetensnivå. Åtminstone är det så det känns ur hans perspektiv. Walter känner sig sällan tillräcklig, och lider dessutom av hälsoångest. Hans hypokondri står i full blom i Augustin Erbas roman ”Den unge Walters lidanden”.
En förstående husläkare ställer upp på övertid – till ingen nytta. Walter söker hjälp hos psykologkåren och går under en period hos två terapeuter, vilket maxas när dessa tre söker hjälp hos två parterapeuter. Inte alls lyckat. Walter hoppar i säng med en av sina terapeuter. Mot sina principer. Han mår lika dåligt.
Walter drivs av en anmärkningsvärd förmåga att vara ALLA till lags. Inte ens i livets svåraste situationer reagerar han i samklang med sin inre röst. Äktenskapet kraschar. Hans chefsposition är i gungning.
Erba ger en mycket noggrann genomgång av kroppsliga symtom. Jag hinner just tänka tanken att hypokondri kanske är en väl tunn karamell att suga på genom en hel roman, innan boken växlar till en annan tonart. Hämnden är ljuv. Den sortens hämnd som kan uppnås genom att mikra lunchlådans fisk i ett kontorslandskap. Lukten sitter garanterat i halva eftermiddagen.
Kanske menar Erba att även det svenska arbetslivet drabbats av hälsoångest? Ständigt på jakt efter tänkbara faror i alla situationer. Som ska elimineras. Medarbetarsamtal ska vara det viktigaste, men är kanske det minst användbara redskapet för en chef. Eller genomförda riskanalyser som i en byråkrati kan ge ”samma effekt som en klusterbomb: svårkontrollerad och med många civila offer”.
Erba är känd för att ha blivit refuserad fyrtioåtta gånger. Men han lärde sig läxan och lyckades år 2007 ge ut sin första roman. Detta är hans fjärde. Titeln anspelar på ”Den unge Werthers lidanden” av Goethe. Den gemensamma nämnaren är lidandet, men där upphör likheterna.
Romanen är en humoristisk djupdykning i en medelålders mans inre, med högt tempo och lättsamt språk. Samtidigt påminner den läsaren om att ställa frågor till sig själv. Vad vill jag, egentligen? Vad behöver jag, egentligen? Den är också en samhällsskildring av fenomenet ”mycket vill ha mer” och rika människors stora ångest för fattigdom. Läs den. En rolig bok som tål att sträckläsas.