KonstnÀrliga dikesdanser man vill se mycket mer av

SkellefteÄ vÀljer Sara-Vide Ericson som första konstnÀr i konsthallen i det redan berömda hus i trÀ, som rymmer det kulturhus som staden saknat och som bÀr just namnet Sara.

Till vĂ€nster ”The Walker”, olja pĂ„ duk frĂ„n 2021, övre frĂ„n vĂ€nster ”In the Distance”,pĂ„ duk 2021 och ”Retrieving What’s Mine”, olja pĂ„ duk 2021, nedre frĂ„n vĂ€nster ”A Drifters Banner”, olja pĂ„ papper 2021, ”First Image”, olja pĂ„ duk 2021 och ”The Storm Within”, olja pĂ„ duk 3031.

Till vĂ€nster ”The Walker”, olja pĂ„ duk frĂ„n 2021, övre frĂ„n vĂ€nster ”In the Distance”,pĂ„ duk 2021 och ”Retrieving What’s Mine”, olja pĂ„ duk 2021, nedre frĂ„n vĂ€nster ”A Drifters Banner”, olja pĂ„ papper 2021, ”First Image”, olja pĂ„ duk 2021 och ”The Storm Within”, olja pĂ„ duk 3031.

Foto: Fotograf saknas!

Recension2021-11-29 06:07
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

KONST

Sara-Vide Ericson

Ditch dance

SkellefteÄ konsthall

PÄgÄr till den 8 december

Det Àr rÀtt val. Sara-Vide Ericson Àr en stjÀrna som stiger och nÄr nya höjder för varje utstÀllning.

Den första bilden som möter publiken Ă€r en stor oljemĂ„lning pĂ„ duk. En kvinna stĂ„r i nĂ„got som liknar en myr. Hennes hĂ„r Ă€r stripigt blött, under armen hĂ„ller hon en sadel. Kvinnan ser ut att spana efter nĂ„got. Är det hĂ€sten? Hon har en lĂ„ng, ljus klĂ€nning och lĂ„nga, svarta stövlar.

Det Àr en gÄtfull bild. NÀr vi vandrar vidare i utstÀllningen Äterkommer kvinnan. Samma klÀder, och dÀr finns ocksÄ sadeln. UtstÀllningens kanske starkaste bild visar henne pÄ avstÄnd. Nu stÄr hon i vattnet i ett kÀrr, i bakgrunden en skog med ett trÀd med gula löv. Det förefaller ha dött.

PĂ„ bilden ”Retrieving What’s Mine” bĂ€r kvinnan konstnĂ€rens drag. Sara-Vide Ericson Ă€r kvinnan med hĂ€stsadeln och hĂ€r har hon alltsĂ„ hĂ€mtat vad som Ă€r hennes.

Det Ă€r mĂ„nga stora bilder, men kanske finns gĂ„tans lösning i en av utstĂ€llningens mindre bilder. Den visar en hĂ€st som simmar i blommor, kanske i ett kĂ€rr som tĂ€ckts av vĂ€xtlighet. Bildens titel Ă€r ”Deep Water Horizon”, djupt vatten i horisonten.

Sara-Vide Ericson Àr sÄ ovanlig bland samtidskonstnÀrerna. Hennes bilder Àr nÀstan fotografiska i sin exakthet. Det Àr ingen tvekan om vad vi ser pÄ bilden, men samtidigt ser vi inte vad vi ser. Varje bild fylls med frÄgetecken. Det Àr det som Àr konst och det behÀrskar Sara-Vide Ericson.

En annan styrka hos Ericson Ă€r att hon aldrig upprepar sig. I denna utstĂ€llning varvas gĂ„tan med kvinnan och sadeln med naturmotiv, djur, mĂ€nniskosamling, portrĂ€tt och interiörer. DĂ€r finns ”The Stage”, en sĂ„ exakt Ă„tergivning av ett gammalt kontor med en prĂ€ktig skrivmöbel, fylld av exakt Ă„tergivna föremĂ„l.

Detta kontor Àr torrt, annars Àr vÀta det som genomsyrar utstÀllningen. Det Àr vÄtmarker i hemlandskapet HÀlsingland som Äterkommer. VÀtan skapar hon med ömsom tjocka fÀrglager, ömsom mycket tunna, allt för att skapa effekter som lyfter verken. Under en tre veckors vistelse i Sara Lidmans barndomshem i MissentrÀsk har hon studerat den vÀsterbottniska vÀtan. Alla bilder Àr skapade i Är sÄ det hÀr Àr kanske ocksÄ hjortronlandets vÄtmarker.

UtstĂ€llningen heter ”Ditch dance”. Sara-Vide Ericson dansar och vi rycks med. Hon Ă€r bara 38 Ă„r och redan en av de stora konstnĂ€rerna i Norden. Vi vill se mera av hennes dikesdanser.