TV4:s långkörare har blivit en garanti för att skapa guld av sand. Det kan räcka med en lyckad tolkning av en bortglömd låt för att säkra upp de närmaste årens turnerande – och i vissa fall skapa en framgångsrik karriär för en utdömd artist.
Anna Ternheim syntes i alla säsongens åtta avsnitt och hennes höjdpunkt får anses vara en inbromsad version av "De sista ljuva åren". Vid närmare eftertanke kan artistens medverkan i programmet framstå som historiskt blekt.
Under onsdagen har artisten sålt typ en tredjedel av biljetterna i Kulturens hus, där hon för tio år sedan drog fullt hus. Om det finns en tv-effekt här är den inte positiv. Vilket i sig inte är negativt.
Redan efter åldrade "Girl laying down" och "I say no" påminns publiken om att hennes karriär mår bra av att göra senaste årets låtar till en parentes.
I början av sin karriär kunde Anna Ternheim sitta vid ett piano, skymd bakom en huvtröja, och även om hon står längst fram vid scenkanten iklädd kortbyxor och kavaj är hon tämligen ljusskygg. Överlag är det en mörk framtoning men samtidigt hjälper det till att forma kvällens magiska värld.
En andäktigt stillsam sal tillåter Ternheim att lågmält, nästan viskande, prata de få gånger det inte är mörkt på scenen mellan låtarna.
Utan övriga distraktioner tar låtarna ett fast grepp om kroppen och sinnet. Skört genom "Shoreline", taktfast i en industriell "What have I Done" och dunkelt via "I'll follow you tonight".
Det är en vacker upplevelse, visuellt genom en elegant produktion och musikaliskt genom artistens stämma och tidslösa låtskatt. Fyra musiker räcker för att bygga upp en fantasifull, pompös och väl avvägd stämning i rummet.
Den lyxiga känslan ringas in av att Slowgold (Amanda Werne) agerar publikuppvärmare, duettpartner och körsångare. Bättre support än den produktiva och mystiska göteborgaren är svår att hitta i det här landet.
Om Ternheim var blek i rutan så lyser hon nu, långt bort från tv-produktionens lampor i en dunkel konsertlokal.
Som en vampyr tänder hon till i mörkret.
Recension
Anna Ternheim (support av Slowgold)
Kulturens Hus, onsdag 19.30
Längd: 1 timme och 50 minuter (inklusive Slowgold).
Publik: Inte ens halvfullt och inte ens halvlivat.
Bäst: När Amanda Werne ansluter på körsång lyfter låtarna ytterligare.
Sämst: Allt som är nyare än 2017 har svårt att konkurrera med hennes tidiga pärlor.
Betyg: 4