Ett personligt uttryck och gåtfull mystik i bilderna

Kärleken till naturen och omsorgen om den präglar Lotta Engströms bildvärld. Utställningen är den sistasom arrangeras i Enter Galleria, därefter står Bodens Konstgille utan lokal.

Lotta Engströms målning "Sjön" i tekniken organic art.

Lotta Engströms målning "Sjön" i tekniken organic art.

Foto: Susanne Holmberg

Recension2021-12-08 06:24
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

KONST

Lotta Engström

"Clima x"

Bodens Konstgille

Enter Galleria, 4 –  19 december

Målningar som säger mindre och lämnar mer åt fantasin är oftast mer intressanta att se på eftersom de skapar mystik och betraktaren får själv fundera kring bilden. Luleåkonstnären Lotta Engström, som har rötterna i Kalix, närmar sig det abstrakta måleriet mer och mer. 

Även om några, av de bilder hon nu visar hos Bodens Konstgille, har föreställande motiv är det en stor del som har just den mystiken. Särskilt målningen "Hitta hem I". En annan bildserie i avskalad stil och nästan helt i gråskala, visar något som kan tydas som karga landskap, de är också fina exempel på att "less is more".

Gåtfull är också den vita gipsskulptur med titeln "Look left", för övrigt det enda tredimensionella verket i utställningen.

Att tala om måleri är inte helt korrekt när det gäller Lotta Engström, för lika ofta ser man bilder som verkar framställda i en slags lager på lager med schabloner till hjälp. Och det faktum att hon arbetat med grafik märks också genom att hon får fram sådana effekter.

Natur och klimat och hur vi tär på jordens resurser är ett centralt tema. En målning som kanske talar sitt eget tydliga språk är "Vattnet". Den visar en tjock, svart vattenyta som krusar sig. 

Utställningen "Clima x" är resultatet av ett långtgående experimenterande i att göra konst –  om och av naturen. Förutom att bilderna i sig ofta skildrar naturen är även själva färgerna framställda av naturmaterial. På gammalt vis har konstnären själv framställt färg genom exempelvis mala olika jordarter som senare utgör färgpigment i äggoljetempera. 

För några år sedan arbetade Lotta Engström mer inom konsthantverk, med exempelvis glaskonst som ibland monterades i en ljusarmatur. Det var dekorativt och välgjort men det hon visar på senare tid är av en annan kaliber –  nu har hon ett mycket mer personligt uttryck. Hon vill säga något.

Och det har lett till framgångar: 2019 var hon exempelvis antagen i den jurybedömda Liljevalchs vårsalong, med två grafiska blad betitlade "Kalhygge".

Utställningen som arrangeras av den 80 år gamla föreningen Bodens Konstgille är förmodligen den sista som blir av i Enter Galleria, där gallerilokalen upphör. 

Vad som kommer hända med verksamheten 2022 är ännu oklart då det pågår en oenighet om lokalfrågan mellan föreningen och Bodens kommun.