Dans i akrobatikens gränsland

Sedan två veckor tillbaka repeteras det för fullti Studio Acusticums sal "Blackbox" i Piteå. Det är koreograf Niclas Stureberg som med sitt nya danskompani "Distinction/niclas stureberg" repeterar föreställningen "Human Timing".- Titeln pekar på vår förmåga att reagera och kommunicera med varandra, säger han.

Foto: Simon Eliasson

Piteå2010-08-10 06:00

Inne i Studio Acusticums sal Black Box är belysningen dämpad.
Endast en rad spotlights lyser upp den svarta fonden med sitt vita, skarpa ljus.

NSD smyger in mitt under repetitionerna av föreställningen Human Timing, som av koreograf Niclas Stureberg beskrivs som "en dansföreställning med akrobater". De tre dansarna/nycirkusartisterna visar under sina korta repetitionssekvenser upp en harmonisk blandning mellan akrobatik och nutida dans.
Och inte minst styrka.
- I stort, om man ska definiera det vi gör, liknar formen och processen mer det som vissa kompanier i den moderna dansen använder, säger Niclas Stureberg.

Tre separata solon av dansarna Danny Anatta, Methinee Wongtrakoon och Jens Engman ska just framföras och när musiken startar blir Niclas Sturebergs definition av deras rörelser bekräftade.
Dannny Anatta inleder med att gå upp på händer eller i "handstående" som Niclas Stureberg definierar det.
Han springer över scengolvet, rör sig i cirklar och snurrar, stannar avvaktande ibland och verkar lyssna in den suggestiva electronicamusiken.

Så bryter Niclas Stureberg och Methinee Wongtrakoon går fram till honom för instruktioner.
Hennes framträdande har ett annat rörelsemönster med mer inslag av akrobatik.
När det blir dags för Jens Engman att dansa sitt solo får han istället för en konkret instruktion med sig en enigmatisk fråga av Niclas Stureberg.
- Du ska inte ha med dig ett svar, säger han efter Jens Engman somrör sig ut mot dansgolvet.

Danssekvenserna ger intryck av att vara improviserade, framsprungna ur stundens ingivelse men är i själva verket en framarbetad process där dansarna själva har en stor påverkan.
- Jag har idéerna. Jag väljer utifrån mina kriterier men jag vill välja saker som verkligen kommer ur dem. De är i allra högsta grad medskapare, säger Niclas Stureberg.

Varje repetitionstillfälle spelas in med videokamera och Niclas Stureberg antecknar även det han ser hos dansarna.
Han förklarar.
- Jag försöker bygga ut deras personliga rörelsespråk som kommer mycket från akrobatik och handstående. Sättet vi skapar material på gör vi med improvisation. Det är inte säkert att det kommer med i föreställningen men materialet är hämtat ur improvisation, säger han.

Niclas Stureberg har varit fascinerad av akrobatik och handstående länge.
- Jag har velat utforska hur man kan få handstående och akrobatik att expandera, säger han.
Och det är ur de idéerna som tankarna på en egen föreställning med egna kompaniet Distinction/niclas stureberg tog form.

För Niclas Stureberg, som har rötterna i Gällivare men bor i Stockholm, är det första gången han koreograferar en hel föreställning från början till slut.
Hans karriär började som självlärd jonglör i Cirkus Cirkör men under senare år har han rört sig mot dansens domäner och har arbetat med bland annat den franske koreografen Philippe Blanchard och tyske Felix Bürkle och inte minst i det egna cirkuskompaniet Idiot Savant som han även turnerat i Norrbotten med.

Den 17 september har Human Timing premiär i Piteå.
Sedan väntar en kortare turné i finska Uleåborg och Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!