Kerstin Perski och Karin Rehnqvist har jobbat ihop lÀnge. Första gÄngen som deras text och musik möttes var redan 1999 i barnoperan "Sötskolan". Med Ären har duon skapat flera verk ihop, bland annat det nyligen prisade "Silent earth". Men "Strandad" Àr det absolut största och "flÀskigaste" som bÀr deras signaturer.
ââDet har varit fantastiskt att se hur allt har fallit pĂ„ plats under repetitionerna pĂ„ Operan. Att fĂ„ ihop nĂ„got som Ă€r sĂ„ hĂ€r stort krĂ€ver ett enormt och kĂ€rleksfullt engagemang hos alla som Ă€r iblandade, sĂ€ger Karin Rehnqvist.
Opera extra allt
"Strandad" Àr en tvÄ timmar lÄng nyskriven opera extra allt som har vÀxt fram under lÄng tid. Kerstin Perski skrev de första raderna till librettot 2006 och 2008 började Karin Rehnqvist att komponera musiken. Operan handlar om att handskas med kollektiva förluster och den stora katastrofen i minnet var tsunamin i Thailand 2004. Karin Rehnqvist hade sjÀlv upplevt hÀndelsen och berÀttat om den för sin kollega.
ââMen det finns ocksĂ„ andra utgĂ„ngspunkter, sĂ€ger Karin Rehnqvist som inte vill gĂ„ in nĂ€rmare pĂ„ sina minnen av tsunamin.
En annan utgÄngspunkt Àr katastrofen i romarrikets Pompeji, dÄ vulkanen Vesuvius fick ett utbrott som begravde en hel stad och en stor del av dess befolkning.
ââJag var tvungen att gĂ„ tillbaka till en riktig urkatastrof för att hitta det rĂ€tta sprĂ„ket, sĂ€ger Kerstin Perski.
Tsunamin mÄ ha blivit suddig i det kollektiva minnet, men det senaste decenniet har inte saknat katastrofer och kollektiva förluster. JordbÀvningen pÄ Haiti 2010 och den Äret dÀrpÄ i Japan. Kriget i Syrien och i Ukraina. Listan kan göras alldeles för lÄng.
ââSorgligt nog Ă€r operan mer aktuell Ă€n nĂ„gonsin, sĂ€ger Karin Rehnqvist.
Drömspel pÄ strand
Publiken möter semesterfirande mÀnniskor pÄ en strand. Men sÄ gör en kvinna entré som fÄr ett plötsligt utbrott. Ingen vet varför, inte ens hon sjÀlv. En Àldre kvinna vid namn Maria förbarmar sig över henne och nedstigningen i en stor sorg tar sin början.
ââOperan tar avstamp i realism men blir sedan ett drömspel. Det som egentligen sker Ă€r att Maria möter en del av sig sjĂ€lv som hon har undertryckt, sĂ€ger Kerstin Perski.
Maria möter ett slags mytisk figur i form av Den andra. Figuren har dykt upp tidigare i duons gemensamma verk och anknyter till den sumeriska myten om gudinnan Inanna och den hinduistiska myten om gudinnan Kali, som Àr en gudom i sin egen rÀtt men ocksÄ en dödlig och vildsint gestaltning av krigsgudinnan Durga.
ââDet finns ocksĂ„ kopplingar mellan "Strandad" och "Silent earth" som handlar om klimatkatastrofen, sĂ€ger Karin Rehnqvist.
TrallvÀnliga melodier
Musikaliskt Àr "Strandad" ett verk som mobiliserar allt en opera har att erbjuda nÀr det kommer till starka kÀnslor och kontraster. Det vÀldigt dramatiska möter det oerhört sköra och vackra. Orkesterns hela klangpalett möter en ensam trubadur. Och operasÄngare möter folksÄngerskan Lena Willemark i rollen som Den andra.
ââJag har jobbat mycket med olika röstkvaliteter. Ibland Ă€r det hela kören, ibland bara en suggestiv kvinnokör, ibland en manskör, sĂ€ger Karin Rehnqvist, som ocksĂ„ utlovar en del trallvĂ€nliga melodier som förhoppningsvis ska fastna hos publiken.
Operans tema kan anses mörkt, men duon pÄpekar att det Àr ett verk som slutar i ljus och hopp. De beskriver "Strandad" som en rituell opera om att hitta en vÀg genom den kollektiva sorgen och i slutÀndan försonas med vad som har hÀnt.
ââDen handlar om kampen mellan ljus och mörker. Det blir ofta sĂ„ nĂ€r vi skapar nĂ„got tillsammans, sĂ€ger Karin Rehnqvist.
"Strandad" har urpremiÀr pÄ Kungliga Operan i Stockholm den 19 november.