Peter Mattei om Don Giovanni: "Ingen skön kille"

Peter Mattei har sjungit Mozarts Don Giovanni i operahus över hela vÀrlden, men kanske aldrig i en mörkare version Àn i den belgiske regissören Ivo van Hoves debut pÄ The Metropolitan i New York. Nu strömmas den för svensk publik.

Peter Mattei gör en samtida Don Giovanni som bÀr pistol.

Peter Mattei gör en samtida Don Giovanni som bÀr pistol.

Foto: Metropolitan

Opera2023-05-19 14:37

Lördagens förestÀllning frÄn New York direktsÀnds inte bara via Folkets hus och parkers biografer i Sverige utan Àven i andra lÀnder. Allt som allt kommer cirka 14 miljoner personer att se just den förestÀllningen pÄ Metropolitan, berÀttar svenske Peter Mattei pÄ telefon frÄn New York.

– Men helst ska det inte pĂ„verka mig alls.

NÀr Ivo van Hove först diskuterade sin version av "Don Giovanni" tillsammans med ensemblen pÄ Metropolitan uttryckte Peter Mattei vissa tvivel, skriver AP. "Men finns det inget hopp?" undrade Mattei varpÄ Ivo van Hove svarade:

– Jo, men inte förrĂ€n du Ă€r död. NĂ€r du Ă€r död börjar vĂ€rlden pĂ„ nytt.

Peter Mattei begrundade det hela och började jobba – "han Ă€r den sortens operasĂ„ngare" förklarade den belgiske regissören inför nypremiĂ€ren i New York.

Don Giovanni skildras oftast som en charmig men omoralisk rucklare, men i Ivo van Hoves uppmÀrksammade uppsÀttning, som först hade premiÀr i Paris 2019, finns inget av det. Hans "Don Giovanni" utspelas i nutid och redan under de första sju minuterna förekommer ett vÄldtÀktsförsök och ett mord. Don Giovanni försöker vÄldföra sig pÄ Donna Anna och dödar hennes pappa, Il Commendatore, vilket stÀmmer bÀttre överens med Mozarts original Àn med den romantiserade Don Giovanni som skapades under 1800-talet, enligt Ivo van Hove.

BarytonsÄngaren Peter Mattei fick sitt internationella genombrott med just "Don Giovanni". Ivo van Hoves version blir Matteis fjÀrde bara pÄ Metropolitan men den första dÀr huvudpersonen Àr bevÀpnad med pistol i stÀllet för ett svÀrd.

– Ivo Ă€r mer intresserad av att han ska fĂ„ sitt straff och inte framstĂ„ som nĂ„gon romantisk, skön kille. Den Ă€r vĂ€ldigt realistisk, sĂ€ger Peter Mattei.

Den österrikiske filmregissören Michael Haneke gjorde Don Giovanni till en kallhamrad företagsledare i modern kostym som greppade en brödkniv nÀr han skulle gÄ till attack mot Donna Annas pappan. Men i Ivo van Hoves tappning Àr Don Giovanni ingen affÀrsman, berÀttar Peter Mattei som samtidigt aktar sig för att placera honom i ett bestÀmt fack.

– Mitt jobb Ă€r inte att ha synpunkter pĂ„ tolkningen men den Ă€r inte dum alls. Det Ă€r jĂ€ttespĂ€nnande att fĂ„ arbeta med en regissör som plockar fram nĂ„got nytt.

Peter Mattei beskriver "Don Giovanni" som en roll dÀr han "fÄr anvÀnda hela sig sjÀlv", men som samtidigt krÀver viss frihet.

– Även om man gör exakt sĂ„ som man repeterat in den mĂ„ste det födas i stunden. I en opera som "La bohĂšme" gĂ„r allt sĂ„ fort, men sĂ„ Ă€r det inte hĂ€r. Ju bĂ€ttre man kan rollen, ju fler gĂ„nger jag gjort den, desto större frihet kan jag kĂ€nna. Det mĂ„ste bli sant pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.

I höst sjunger Peter Mattei den tyske regissören Claus Guths "Don Giovanni" pÄ Opéra Bastille i Paris.

– DĂ„ ska jag vara knarkare i en skog.

Peter Mattei

Svensk baryton född i PiteÄ och uppvuxen i LuleÄ, kÀnd för sin kraftfulla röst och starka sceniska nÀrvaro. Debuterade pÄ Metropolitan i New York 2002 dÀr han just nu gör huvudrollen i Ivo van Hoves uppsÀttning av "Don Giovanni".

FörestĂ€llningen den 20 maj strömmas pĂ„ biografer i flera lĂ€nder, dĂ€ribland via Folkets hus och parker i Sverige. 

I Norrbotten visas "Don Giovanni" i Teatra Haparanda, Folkets bio LuleĂ„, Studio Acusticum PiteĂ„ och ÖvertorneĂ„ Folkets hus.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!