Vad händer om man korsar en hiphop/urban/dansmusik-producent från Luleå, som stoppar ned fingrarna i precis vilka kakburkar han vill, med LA:s "bästa rappare"?
Ja, musik blir det. Och enligt ena halvan av BLKMGK blir det genrelös sådan som ska ta dem ända till den amerikanska Grammy-galan. Men vi tar det från början.
2012 skrev Duo nöje om Luleåproducenten Lars Söderberg. Han hade precis släppt sin debut-EP Burgers n fries under namnet Mr Bubblehead och innan dess gjort officiella remixer åt artister som Dr Alban, Dragonette och Snakka San & Sver. Längre tillbaka i tiden än så, gjorde han sig även en mindre karriär som hårdrockare i bandet Diabolical.
I mitten av 2013 beslutade sig Lars för att starta ett nytt projekt som skulle ta ett steg bort från den klassiska "big room"-housemusiken. BLKMGK föddes och i jakten på nya artister att samarbeta med, sökte Lars helt sonika på "best rappers in LA" på nätet. Han fick fram den amerikanska MC:n Jayy Starr – som han mejlade.
Tanken från början var att Jayy Starr bara skulle medverka på låten Bad girl, men när denna släpps på fredag (via Los Angeles-bolaget Heavy artillery recordings), är det med Jayy Starr som fast medlem i BLKMGK.
– Jag trodde på allvar att mejlet från Lars var spam när jag först läste det. Så jag lät det vara i en vecka eller så, tills jag läste det igen och beslutade mig för att svara. Amerikanska artister blir alltid exalterade när talangfulla människor från andra sidan Atlanten hör av sig, skrattar Jayy Starr när Duo nöje når henne i LA.
På hemmaplan beskrivs hon som en ung och lovande MC. 2013 släppte hon plattan Digitized euphoria och så sent som i april kom uppföljaren D.E.M.I. Trots den egna hiphopkarriären, tvekade hon inte på att hoppa på BLKMGK.
– Jag uppskattar verkligen talang, var den än kommer från. Jag bryr mig inte vem man känner och inte känner. BLKMGK är en blivande legend. Och vi bryr oss inte i vad andra tycker och vad som "funkar". Det finns ingen gräns för var vi kan nå. We are genre benders.
Jay Starr bokstavligen föddes med en mikrofon i handen. Som barn skrev hon tidigt texter av olika slag, vilket både hennes mormor och lärare uppmärksammade. Hon humpades snart iväg till diverse poesitävlingar och körklasser, och före lek, tennis och basket kom alltid sången.
– Allt jag ville var att hänga med mina kompisar och jag förstod väl inte då vad all denna övning gav mig. Men min mormor var sångerska och att se hennes grupp uppträda – och se hur galen publiken blev – var otroligt. Om inget annat kunde fånga min uppmärksamhet, så var det hon när hon stod på scenen.
När Jay Starr gör musik som soloartist, är det hård och medveten sådan. Som kvinnlig hiphopartist menar hon att hon måste bevisa sina färdigheter mer än vad hennes manliga kollegor måste.
– I BLKMGK är det roligt och fritt, och jag älskar det. Jag kan släppa lös utan att behöva oroa mig för att folk ska tycka att det jag gör är konstigt.
Precis det här hade Lars Söderberg i bakhuvudet när han började producera musiken till BLKMGK.
– Tanken är att göra grym och tung dansmusik tillsammans med olika artister – kända som okända – världen över, att sudda bort landsgränserna och bara skapa det vi själva gillar.
Och via mejl, Skype och Facebook ska det fortsatta samarbetet mellan Lars Söderberg och Jayy Starr nu fortsätta. För Jayys del finns det även planer på att besöka Sverige.
Var tänker du att det här projektet ska ta er?
– Disneyland! Nä, haha. Jag hoppas att det tar oss båda så långt som vi alltid drömt om. Jag är redo att höra vårt namn ropas upp på Grammygalan. The sky is not the limit for us.
Fotnot: Bad girl finns på Spotify och iTunes från och med fredag.