Slarvigt och töntigt

STEKDOKUMENTÄRTAKE ONE Christian Larson(EMI/Virgin records)

Steve Angello, Sebastian Ingrosso och Axel "Axwell" Hedfors Àr Swedish House Mafia.

Steve Angello, Sebastian Ingrosso och Axel "Axwell" Hedfors Àr Swedish House Mafia.

Foto: Carl Linstromm

NÖJE2011-08-25 22:49

Jag vet. Houseproducenterna tillika dj-kollektivet Swedish House Mafia Àr en av de största svenska musikexporterna vi har just nu. Och jag Àlskar deras musik. DÀrför var det lite som lilla julafton nÀr jag sent om sider (nÀstan ett Är efter premiÀren) nyligen snubblade över dokumentÀren Take one.

Och pÄ pappret har musikvideoregissören Christian Larson
i princip öppet mÄl. Jag menar, hur ska man kunna misslyckas med att dokumentera vÀgen frÄn
- pÄ hemmaplan - okÀnd dj-trio, till succén med hiten One förra Äret?

Hm. Även om Christian Larson inte kan jĂ€mföras med Zlatan Ibrahimovic, Ă€r det skĂ€mmigt att han inte ens Ă€r i nĂ€rheten av krysset. Att han faktiskt inte prickar mĂ„l över huvud taget.

För vad visar Take one egentligen? Förutom att Steve Angello, Axwell och Sebastian Ingrosso Àr fett stekiga och drar sjukt mycket folk till sina spelningar? Inte mycket.

Det hela liknar mer en musikvideo/idolfilm Àn en dokumentÀr. Faktum Àr att jag tycker mig kÀnna igen mÄnga av klippen i filmen frÄn tidigare musikvideos. Som samme Christian Larson stÄr för.

I ett svartvitt, glamoröst skimmer Àr det snabba klipp, livespelningar och en hel del beach, bröst och booz. Ja, som vilken Swedish House Mafia-video som helst alltsÄ.

Visserligen framgÄr det att det Àr en hel del jobb bakom ett dj-gig i den hÀr divisionen. Och viss dramaturgi (dock den enda tillstymmelsen till) ligger i det lugnare partiet dÀr medlemmarna bestÀmmer sig för att satsa pÄ sina solokarriÀrer. Men det rÀcker inte. Filmen saknar bÄde djup, personlighet och handling.

Kanske, eller förmodligen, Àr det sÄ att filmen kommit till lite för snabbt. Materialet, som man inhÀmtat under 253 gig i 23 lÀnder mellan 2008-2010, var nog i första hand tÀnkt till just kommande musikvideos. Vilket uppenbarligen inte hÄller. Dessutom har materialet sammanstÀllts slarvigt, vilket inte bara syns i den lite vÀl tydliga produktplaceringen (Peter Carnello nÄgon?).

I brittisk press har dj-kollektivet hÄnats som "tre killar med ölmage", som inte fattar att dokumentÀren (i bÀsta mockumentÀrstil) mest pÄminner om Spinal Tap. Men slarvigt och lite töntigt till trots. Suget efter att dansa lyckas man Àndock förmedla.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!