Filmkonvent med stort hjärta

Årets filmkonvent i Luleå skippade politiken och satsade på hjärtat. I ett antal tal till filmbranschen lyftes bilden, äktheten och hoppet fram. Ja, och så delades det ut priset förstås.

Foto: Kurt Engström

NÖJE2013-12-05 14:10

För tionde gången anordnade Filmpool nord med stöd av Luleå kommun och Svenska filminstitutet Filmkonventet. Med ett stort antal filmfolk på plats, sägs det vara en av de viktigaste mötesplatserna i branschen.

Under årets filmkonvent, som hölls under tisdagen och onsdagen, tog man medvetet ett steg bort från de politiska diskussionerna och satsade på ett antal talare som tittat på filmbranschen utifrån. En av dessa var författaren och journalisten Göran Rosenberg, som inte bara lyfte fram bilden som den allt mer dominerande kommunikationsformen, utan även bollade vidare frågan om äkthet till filmbranschen.

– Gränserna i min egen bransch – mediebranschen – håller på att suddas ut. Det är svårt idag att avgöra vilka som är journalister, politiker och informatörer. På samma sätt finns det gränser som är svåra och dra inom filmbranschen, där äktheten har blivit hårdvaluta. Vad är verklighet? Vad är vår förställning om verkligheten och vad är vår erfarenhet av den, sade han.

En annan talare var den samiska regissören, jojkaren och manusförfattaren Åsa Simma. Hon berättade om urfolkens filmutveckling och utmaningen i att flytta lägereldsberättelserna till nya kanaler som når de unga bättre. Hon passade också på att ge det glädjande beskedet om ett nytt nordiskt samiskt filminstitut.

– Jag spår det samiska filmen en ljus framtid, sade Åsa Simma.

Förutom dessa tal, fick fyra personer utanför branschen lyfta fram varsin film som betytt extra mycket för dem under det gångna året. En av dessa var Luleåfödda konstnären Karin Mamma Andersson som, via länk från USA, valde att visa några scener ur Axel Peterséns Avalon med Johannes Brost i huvudrollen.

– Det här är en film som knockade mig. En bra samtidsskildring. Udda casting och fantastiskt filmfoto, sade hon och avslöjade sina egna drömmar om att få göra film.

Precis som tidigare år delades även två filmpriser ut – det regionala filmpriset Filmsparken samt Per-Eriks pris.

Det förstnämnda togs emot av en förvånad Jonas Selberg Augustsén, regissör från Boden.

– De gör verkligen det yttersta för att blåsa en, sade han efter att han tagit emot den lilla miniatyrsparken i guld, samt en check på 30 000 kronor.

Jonas Selberg Augustsén har ett antal prisbelönta kortfilmer bakom sig. Hans långfilmsdokumentär Trädälskaren från 2008, har varit en direkt inspiration för det prisbelönta hotellprojektet Treehotel i Harads. Inom kort kommer den senaste kortfilmen Jakten att ha premiär, en film inspelad i fjällen kring Saltoluotka, Messaure och Stora Sjöfallet, inspirerad av Per Olof Sundmans novell Jägarna 1. Dessutom är Selberg Augustsén i full gång med sin första fiktiva långfilm, Sophelikoptern.

Filmsparken delades ut för elfte året i rad av Filmpool nord, Norrbottensakademien och Luleå kommun.

Det andra priset gick till John O. Olsson och Agneta Fagerström Olsson som äger det legendariska produktionsbolaget Giraff film AB, etablerat i Norrbotten för drygt 20 år sedan. Detta pris, som består av en hel färdigstyckad och portionsförpackad ren, delas ut av Per-Erik Svensson, ansvarig för långfilm och tv-drama inom Filmpool nord samt nuvarande vd:n Susann Jonsson.

– Vi är hedrade. Och vi skulle behöva flera regionala produktionsbolag. Det är mycket viktigt, sade John O. Olsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!