Året var 1997 och Niklas Hjulström toppade något oväntat hitlistorna i landet. Han hade redan gjort sig ett namn som skådespelare och såg musiken främst som ett
sidoprojekt så dem monumentala framgången med singeln Burnin’ kom oväntat.
- Det var helt galet, jag hade aldrig kunnat drömma om en sådan respons. I samma veva blev jag chef för Angeredsteatern och det gjorde att jag inte hade tiden att verkligen ta tillvara på uppmärksamheten. Helst hade jag velat
turnera runt om i Europa med
Burnin’ men tyvärr fanns inte
tiden, säger Niklas Hjulström.
Turnerat sporadiskt
Tidsbristen gjorde att det tog hela tre år innan Cue släppte den självbetitlade debutplattan år 2000 för att följas upp av den senaste skivan Guide in Blue 2006. De senaste åren har han turnerat sporadiskt med en avskalad banduppsättning men nu ger han sig ut på vägarna med fullt band och nya låtar i bagaget.
- Det blir andra dynamiska möjligheter med ett helt band och dessutom så kräver de nya låtarna mer än bara pianoackompanjemang.
Hur kommer den nya plattan att låta?
- Det är en återgång till mitt sound från 90-talet. Lite singer/songwriter-sound med mycket syntar. Man kan säga att det är melodiös digital musik med Aha som inspiration. Även om jag inte släppt någon skiva sedan 2006 så har jag skrivit låtar kontinuerligt och det känns väldigt roligt att få ägna mig åt min första passion, musiken, igen.
Skivan försenad
I arbetet med den ännu obetitlade skivan har Niklas tagit hjälp av producenten Peter Kvint som tidigare jobbat med stora namn som Britney Spears och Natasha Beddingfield. Tanken var att skivan skulle släppas under våren men så var det ju det här med tidsbristen igen.
- Under våren så har jag regisserat Fröken Fleggmans Mustasch på Stockholms stadsteater så
utgivningen av skivan har blivit något försenad men vi räknar med att den släpps senast i september. Tanken var att turnera med den nya skivan i sommar men nu ser vi de här spelningarna som en testrunda för de nya låtarna och så gör vi en mer omfattande turné under hösten, säger han.
Skriver låtar för sin egen skull
Med roller i stora filmer som Luftslottet som sprängdes och Beck-
filmen Mannen på balkongen kompletterat med en lång rad
teaterproduktioner både som skådespelare och regissör kan
det tyckas övermaga att även
ge sig på en musikkarriär.
- Sanningen är att teatern kom in i mitt liv långt senare än
musiken så för mig har det alltid varit en självklarhet att skriva
låtar. Dessutom får jag sällan
spela huvudrollen som skåde-
spelare men när jag står på scen med Cue så är det verkligen bara jag och publiken i en timme,
berättar Niklas Hjulström som trots oansenlig framgång det
senaste decenniet aldrig funderat på att lägga ner sitt musikaliska värv.
- Vissa skulle säkert säga att min karriär som musiker är miss-
lyckad men jag har aldrig brytt mig om framgång i den meningen. Jag skriver låtar för min egen skull och om någon vill lyssna så är det
roligt men inte avgörande för mig.