Artisten i Luleå med färsk Piteålåt

Ikväll är det fullsatt i när Tomas Andersson Wij uppträder i Luleå. Med sig har nysläppta låten ”Första maj i Piteå”.

Tomas Andersson Wij uppträder i Luleå under torsdagskvällen och kanske bjuder han på en nyinspelad "Piteålåt".

Tomas Andersson Wij uppträder i Luleå under torsdagskvällen och kanske bjuder han på en nyinspelad "Piteålåt".

Foto: Erik Simander/TT

Nöje2019-02-28 16:10

Det är snart 13 år sedan Tomas Andersson Wij spelade på den kortlivade festivalen Blandband på Nolia City Konferens. Redan då var han en etablerad artist och en aktad låtskrivare, om än inte lika känd för den breda allmänheten som i dag, då han har sålt ut Lilla salen i Kulturens hus under torsdagskvällen.

Han befann sig verkligen i Piteå den 1 maj 2006. Inför spelningen på den kortlivade festivalen Blandband på Nolia City konferens hade han gott om ledig tid. I rummet på Piteå stadshotell blev dagens spaningar till text och musik. (”På Olof Palmes gata nummer ett har jag ett rum för natten/blank mahogny, skär pastell/och två Ramlösa på ett silverfat” sjunger han.)

– Jag ägnade hela eftermiddagen åt att sitta på hotellrummet och skriva den här låten, mindes han i en PT-intervju ett år senare.

I texten märks årstidens ljus och inte minst en del tankar kring det aktuella datumet.

”De glesa urblekta fanorna vajar på Rådhustorget/Här är berättelsen om oss/och allt det stora som vi byggt”.

Tomas Andersson Wij satte in arbetarrörelsens stora dag i ett då, ett nu och en framtid.

– Det slog mig att Piteå är en bra scen om man vill illustrera partiet som företräder de maktlösa, som sedan tar makten och sedan blir maktfullkomligt. Jag skrev låten under stor inspiration faktiskt, berättade han i intervjun.

”Det är första maj i Piteå i doften av sprit och Sibylla/sista striden är här/jag står i solen vid Åhléns”, sjunger han i en av refrängerna och det var ”gamla” Åhléns vid Källbogatan han syftade på.

Den makliga, akustiskt burna låten kryddas mot slutet av en blåssektion som för att förstärka första maj-känslan. Den skulle egentligen bli en av de nya låtarna till samlingsskivan ”En introduktion till Tomas Andersson Wij” 2007.

– Jag är väldigt förtjust i den själv och hade gärna haft den med på plattan, men det blev ännu en aslång låt som blev lite för mycket, berättade han.

"Första maj i Piteå" blev i stället en bonuslåt att under en kort tid ladda ner för de som förhandsbokat samlingen på en nätbutik. När Tomas Andersson Wij nu ger ut ”Splitter”, ett album som fångar upp låtar han skrivit åt bland andra Bo Kaspers orkester, Sara Zacharias och Freddie Wadling, är den med som en av de 13 spåren som släpps på cd och digitalt och lär alltså nå en större publik den här gången.

– Jag tycker själv att texten är en av de bästa jag har skrivit. Den ska inte tas bokstavligt. Det är en Sverige-berättelse, men man använder sig av en plats, förklarade Tomas Andersson Wij i intervjun från 2007.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!