Vem är Hooja? Artisten bakom skotermasken, med solglasögon och pälsmössa, har skapat både frågetecken och intresse den senaste tiden.
Under måndagen låg fyra låtar från den anonyma avsändaren på Spotifys topp tio-lista över Sveriges mest virala låtar (en femte låt på plats 21). Men redan i somras började debutsingeln ("Donkey Kong"), som handlar om armbrytning på krogen och att hoppa upp på borden i baren, intressera lyssnarna.
– Vi startade för ungefär ett och ett halvt år sedan som en rolig grej. Vi plojade mest i studion och insåg efter ett tag att det var svinkul, då började vi skriva referenser till den typiske norrlänningen – hur man beter sig här uppe, vad man har på sig och gav lite kängor till nollåttor. Vi är lite hårdare på sprit och hårdare i allmänhet, vi backar med släp och klyver ved – stereotypiska grejer, säger Gällivarebon bakom masken.
"Donkey Kong" släppes i januari och det dröjde innan lyssnarna hittade låten men sedan dess har kurvorna pekat uppåt och efter att ha blivit uppmärksammad i TV4:s program "Efter fem" förra veckan ökade intresset rejält. Nu har Hoojas låtar spelats en halv miljon gånger på Spotify, främst i Stockholm.
Hooja är det dolda ansiktet utåt och vid hans sida står producenten som kallar sig Mårdhund, tillsammans skriver de alla låtar. Men mer än att de båda bor i Gällivare vill duon inte berätta.
– Vi har valt att vara anonyma eftersom vi inte känner att vi är i behov av den uppmärksamheten privat, det får Hooja stå för.
Hur är det att bära skotermask?
– Det är fantastiskt. Man går in i en roll och när man tar på sig den ser ingen vem man är och det är helt fantastiskt, det är roligt på något sätt och mystiskt. Vi märker att det har skapat en mystik och många frågar vem jag är, det har blivit en hajp kring att veta vem man är, säger Hooja.
– En del vet förstås, det är helt omöjligt i en liten stad att ljuga inför alla. Det har vi inte gjort heller.
"Banan melon kiwi & citron" syftar på drinkar i Stockholm, "Där gäddan simmar" hyllar livet i Norrbotten och "Levererar" lyfter bastubad, disco och sprit.
Skulle ni säga att det är ploj-låtar?
– Från början trodde vi inte att vi skulle ha 20 000 unika lyssnare i månaden, vi släppte musiken för att vi tyckte det var kul. Vi låg dubbelvikta på golvet när vi höll på att skriva och det gör vi fortfarande. Det är otroligt kul med alla fraser. Det började som ploj och är fortfarande ploj men har blivit större än vad man trodde.
Fyra låtar på virala topp 10-listan. Det är ..?
– Det är helt otroligt. Att bara få in en låt var helt sjukt, men när alla andra låtar också kom blev det ännu sjukare. Man är fortfarande förvånad.
Vad är det folk gillar?
– Jag tror att folk gillar hur vi driver med oss själva och stereotypen av norrlänningen. Dessutom driver vi lite med stockholmarna. Till skillnad mot gängkriminaliteten och rappen kring den, där de dissar varandra, driver vi i stället med oss själva. Det är viktigt, det blir mer lättsamt och visar på självdistans.
Nästa singel, "In i dimman", släpps den 3 februari och därefter kommer troligtvis ännu en låt att se dagens ljus innan månadens slut.
– Vi vill fortsätta släppa låtar och vi har en klädesgrej på gång, det är inget som är klart men vi har börjat jobba med det, säger Hooja.