Kammarkören tar sig an Mozart
Fotograf: Bengt-Åke Persson
Foto:
Luleå kammarkör
Dirigent: Monica Wasberg
Solister: Eva Plumppu, Tanja Snitko, Stefan Millgård, Hans-Erik Öster
Stråk: Roger Konradsson, Nino Bisori, Mathias Sandlund
Orgel: Samuel Lindh
Missa Brevis i B-dur är en av Mozarts pärlor, och innehåller allt från dramatisk pompa till finstämd melankoli. Harmonierna i helkör är utsökta, och det finns även mycket vackra partier för solister, duetter och små ensembler. Ett fullödigt, sakralt verk med fascinerande tonsprång och dynamikväxlingar.
Och det känns som om jag skrivit exakt samma fras i mina recensioner av kammarkören de senaste åren, men här får ni den återigen: Kammarkören klarar Missa Brevis utmärkt, med hjälp av sin tonsäkerhet, sin vällavvägda dynamik och sin förmåga till samstämd rytmik.
Värre blir det när man tar sig an Sven Erik Bäcks Se vi gå upp till Jerusalem. Där måste dirigenten Monica Wasberg till och med slå av. Intonationen glider åt alla håll och kanter, strax spretar stämmorna så mycket att det inte går att rätta till, och kören får börja om från början. Sedan går det bättre. För det är ett svårt stycke, dissonanta harmonier och svår rytmik, men inte desto mindre en spännande komposition fylld av dramatisk förväntan.
Det blir också en pärlande kanon av tonsättaren Palestrina och Otto Olssons Jesu Corona Celsior under kvällen.
Stråksektionen som ackompanjerat under kvällen får också några solostycken. De två violinisterna Roger Konradsson och Nino Bisori framför Bachs Largo ur Dubbelkonserten i d-moll. Det är sorgset och dröjande, med vackra stämmor som flätar sig om varandra, spelat med känsla och inlevelse.
Cellisten Mathias Sandlund framför också ett solo - Bourrée 1 och 2 ur Cellosvit i C-dur av Bach. Spännande att höra en cello utan ackompanjemang - det blir en starkt effekt med en duktig cellist som Sandlund vid stråken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!