Folkkära kompositörer
Musik. Georg Riedel och Stefan Nilsson tillhör Sveriges mest folkkära kompositörer genom filmmusik, jazz och barnvisor. Under 20 år har de samarbetat i olika projekt och i kväll står de på scenen i Kulturens hus tillsammans med Luleå kammarkör, Furuparkskolans och Örnäskyrkans barnkörer.
Fotograf: Göran Ström
Foto:
- Det kommer att bli verk för både barn- och vuxenkör. Det blir både Luleå kammarkör och barnkörer från Furuparkskolan och Örnäskyrkans barnkör. De kommer också att få sjunga tillsammans och det tycker jag är väldigt roligt, säger Stefan Nilsson medan han och Georg Riedel försöker äta en bit mat innan repetitionerna.
Embryot till konserten med Stefan Nilsson och Georg Riedel kom till då Stefan Nilsson bjöd in Luleå kammarkör till Nilsons musikfestival i Yttersti Bodträsk för några år sedan.
- Vi pratade lite i samband med det om att göra något mer och körledaren Monica Wasberg frågade om det inte gick att göra en konsert med mig och Georg. Jag tyckte att det lät kul och nu passade det, säger Stefan Nilsson.
Nilsson och Riedel båda har haft långa och oerhört framgångsrika karriärer som musiker och kompositörer. Stefan Nilssons filmmusik är välbekant för de flesta och det är ganska givet att det blir några sånger från filmen Så som i himelen, där han skrev musiken. Lika givet är det förstås att ett antal av Georg Riedels tonsättningar till Astrid Lindgren kommer att spelas på konserten.
De båda började samarbeta för 20 år sedan, då Georg Riedel och hans hustru hade startat en körvecka på Fårö där Stefan Nilsson var med. Sedan dess har de samarbetat genom årens lopp och för någon tid sedan besökte de Bologna för att marknadsföra sin balett Pippi Långstrump - Pippi dansar streetdance och på tå som spelats på Kungliga operan i Stockholm.
- Till Fårö har vi bjudit in gästande författare och tonsatt deras texter. Körveckan har varit ett tillfälle då man kunnat skriva nya verk och pröva dem med kör. Och några av låtarna som kommit till där är med på den här konserten, säger Riedel.
I Luleå har de förstås inte haft en vecka på sig att arbeta fram en konsert med körerna, bara onsdagen, men de verkar vara ganska avslappnade inför uppgiften att gå igenom det som både barn och vuxna behöver kunna inför torsdagskvällens konsert.
- Vi gör alltid så att vi har improvisation med barnen, där vi utarbetar konserten tillsammans med dem. De märker att vi inte spelar lika någon gång och jag tror att de tycker att det är kul. Dessutom blir barn inte nervösa när man jobbar så, men körledarna kan bli lite ängsliga, säger Riedel och skrattar.
- Dessutom har vi märkt att man kan vara ganska avancerad och ha ett fräckt komp när man skriver musik för barn. Det är ingen fara att göra så, säger Nilsson.
När de får frågan om varför de samarbetat så länge, och vad det är som gjort att samarbetet fungerar blir det tyst en stund.
Det finns nog inget riktigt givet svar, men de försöker ändå.
- För mig har det nog handlat om utmaningen, att vi har kunnat ge oss på saker tillsammans som vi inte alltid har behärskat, säger Stefan Nilsson.
- Sedan har vi en bakgrund i den klassiska musiken båda två. Vi har samma referensramar och kan säga saker som "vore det inte fint att lägga in lite Schubert här" och vi förstår varandra. Det äer inte alla musiker som skulle veta vad de ska göra i det läget, säger Riedel.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!