I sin bok skildrar Lotta Fristorp en teaterchef som jobbar i princip jÀmt. Som följer bokningssiffrorna i realtid pÄ sitt arbetsrum och som har hela teaterverksamheten "i sin bakficka". Teatern Àr hans liv och hem. Han Àr full av idéer och rolig att prata med, skriver hon, men samtidigt har "begrepp som delegering och medarbetarskap inte riktigt fÄtt fÀste i honom".
Benny Fredriksson blev chef för Stockholms stadsteater 2002. TvĂ„ Ă„r senare tilltrĂ€dde Lotta Fristorp som presschef. Hon fanns vid hans sida i drygt 13 Ă„r, de sista som medierĂ„dgivare. De var vĂ€nner men pratade mest om jobbet. Ăven om de kunde dryfta existentiella frĂ„gor var de inte privata, framhĂ„ller hon.
ââJag var sĂ„ inblandad i den hĂ€r drevperioden, och det var inte bara jag, vi kĂ€nde oss alla sĂ„ otroligt hjĂ€lplösa över att det gick som det gick, och jag har fortsatt att Ă€lta detta fram och tillbaka med andra mĂ€nniskor. Vad kunde man ha gjort, vad kunde man inte ha gjort?
Anonyma röster
Boken börjar i Svenska Dagbladets publicering av uppropet #tystnadtagning, dÀr skÄdespelare anonymt berÀttade om sexuella trakasserier som de utsatts för i jobbet. Det Àr #metoo-hösten 2017 och bara en mÄnad senare ska Aftonbladet publicera sin hÄrda och sedermera kritiserade granskning av Benny Fredrikssons ledarskap, Àven den till stor del baserad pÄ anonyma röster.
TvÄ dagar senare bestÀmmer sig Benny Fredriksson för att lÀmna sitt jobb och lite mer Àn tre mÄnader senare tar han sitt liv. NÀr Lotta Fristorp började skriva var det som ett slags egenterapi.
ââMest var det för mig sjĂ€lv, men jag ville samtidigt berĂ€tta om hur ett drev ser ut inifrĂ„n. Jag visste ocksĂ„ att jag inte ville tycka nĂ„got, jag ville inte gĂ„ in med mina kĂ€nslor, jag ville försöka hĂ„lla dem utanför och bara Ă„terge skeendet som jag uppfattade det och kom ihĂ„g det.
Aftonbladet fÀlldes sÄ smÄningom av Pressens opinionsnÀmnd för att grovt ha brutit mot god publicistisk sed men Lotta Fristorp vill ha en fördjupad diskussion.
ââEn fĂ€llning blir vĂ€ldigt formalistiskt, jag ville Ă„terge skeendet sĂ„ att man kan skapa sin egen bild av hur det mĂ„ste ha kĂ€nts.
"En guldkalv"
Hon skyggar inte för den interna kritiken mot Benny Fredriksson. Den konstnÀrliga personalen fick jobba hÄrt och han gjorde sig ocksÄ ovÀn med Suzanne Osten och Unga Klara. Men publikmÀssigt blir Stockholms stadsteater en framgÄngssaga. För politikerna Àr han "en guldkalv" och 2013 beslutar den dÄ borgerliga majoriteten att Kulturhuset och Stadsteatern ska slÄs samman. Benny Fredriksson blir vd för bÄda, men hur bra Àr det egentligen? Lotta Fristorp hör honom aldrig ifrÄgasÀtta nyordningen men hösten 2017 upplever hon att han Àr i gungning.
ââJag tyckte att han hade svĂ„rare för att fatta beslut, jag kĂ€nde inte igen honom riktigt. Han hade alltid velat vara vĂ€ldigt omtyckt, han hade vĂ€ldigt mycket kontakt med mĂ€nniskor i hela huset, men jag tyckte att han hade svĂ„rare att ta obekvĂ€ma beslut. Det mĂ„ste vĂ€l vd göra Ă€ndĂ„.
Först efter Benny Fredrikssons död kom de lovord och kritikerhyllningar som han hade behövt redan i december, framhÄller Lotta Fristorp. Efter Aftonbladets publicering Àr det bara ett fÄtal medarbetare som gÄr ut och försvarar honom offentligt trots hennes försök att mobilisera. Varför blev det sÄ?
"Det tjoffades ihop"
ââJag tror att det finns flera skĂ€l. FrĂ„n journalistiskt hĂ„ll var man inte intresserad av andra röster Ă€n de kritiska, sĂ„ var det sĂ€kert, sedan fanns det de som ville prata, men de var sĂ„ rĂ€dda. Det var den hĂ€r mixen av att #metoo var nĂ„got gott â och det var det ocksĂ„ frĂ„n början â som gjorde att medierna fick carte blanche.
ââDet tjoffades ihop, det var som om man sjĂ€lv begick ett sexuellt övergrepp mot en kvinnlig skĂ„despelare om man sade nĂ„got om det hĂ€r.
TT: Men inte heller hans politiska uppdragsgivare gick ut till hans försvar?
ââJag vet inte varför de inte gjorde det, och jag har inte velat söka upp dem, jag ville inte att det hĂ€r skulle bli en sĂ„dan berĂ€ttelse dĂ€r de försvarar sig.
Aftonbladets artikel "kom att bli Benny Fredrikssons död", skriver Lotta Fristorp. Men före hösten 2017 var han bra bÄde pÄ att hantera medier och interna konflikter, framhÄller hon. Varför kom detta att ta sÄ hÄrt pÄ honom?
ââJag mĂ€rkte ju att han började mĂ„ vĂ€ldigt dĂ„ligt efter att han avgĂ„tt. Jag och mĂ„nga andra har förstĂ„s funderat över vad det var som knĂ€ckte honom. Fanns det en hemlighet nĂ„gonstans? Det Ă€r i sĂ„ fall en hemlighet som jag inte kĂ€nner till, men jag tĂ€nker att varje mĂ€nniska kanske har en skörhet. Eller en hemlighet som skyddar ens skörhet â men det dĂ€r Ă€r bara spekulationer.
RÀttelse: I en tidigare version angavs fel antal Är för samarbetet mellan Lotta Fristorp och Benny Fredriksson.