Drevet mot Benny Fredriksson skildras inifrÄn

Lotta Fristorp var medierĂ„dgivare Ă„t Benny Fredriksson. ÄndĂ„ kunde hon inte hjĂ€lpa honom nĂ€r han hamnade mitt i den mediala orkanen. Hennes bok "Benny, drevet, döden" Ă€r sprungen ur den hjĂ€lplöshet som hon kĂ€nde dĂ„ och efter att han tagit sitt liv.

"Den hÀr boken handlar om Benny men ocksÄ om ett drev. Var gÄr grÀnsen mellan berÀttigad granskning och nÄgot annat mycket fulare? MÀrker man nÀr den grÀnsen passeras och Àr det nÄgon som bryr sig?", undrar Lotta Fristorp.

"Den hÀr boken handlar om Benny men ocksÄ om ett drev. Var gÄr grÀnsen mellan berÀttigad granskning och nÄgot annat mycket fulare? MÀrker man nÀr den grÀnsen passeras och Àr det nÄgon som bryr sig?", undrar Lotta Fristorp.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Litteratur2021-08-23 14:08

I sin bok skildrar Lotta Fristorp en teaterchef som jobbar i princip jÀmt. Som följer bokningssiffrorna i realtid pÄ sitt arbetsrum och som har hela teaterverksamheten "i sin bakficka". Teatern Àr hans liv och hem. Han Àr full av idéer och rolig att prata med, skriver hon, men samtidigt har "begrepp som delegering och medarbetarskap inte riktigt fÄtt fÀste i honom".

Benny Fredriksson blev chef för Stockholms stadsteater 2002. TvĂ„ Ă„r senare tilltrĂ€dde Lotta Fristorp som presschef. Hon fanns vid hans sida i drygt 13 Ă„r, de sista som medierĂ„dgivare. De var vĂ€nner men pratade mest om jobbet. Även om de kunde dryfta existentiella frĂ„gor var de inte privata, framhĂ„ller hon.

– Jag var sĂ„ inblandad i den hĂ€r drevperioden, och det var inte bara jag, vi kĂ€nde oss alla sĂ„ otroligt hjĂ€lplösa över att det gick som det gick, och jag har fortsatt att Ă€lta detta fram och tillbaka med andra mĂ€nniskor. Vad kunde man ha gjort, vad kunde man inte ha gjort?

Anonyma röster

Boken börjar i Svenska Dagbladets publicering av uppropet #tystnadtagning, dÀr skÄdespelare anonymt berÀttade om sexuella trakasserier som de utsatts för i jobbet. Det Àr #metoo-hösten 2017 och bara en mÄnad senare ska Aftonbladet publicera sin hÄrda och sedermera kritiserade granskning av Benny Fredrikssons ledarskap, Àven den till stor del baserad pÄ anonyma röster.

TvÄ dagar senare bestÀmmer sig Benny Fredriksson för att lÀmna sitt jobb och lite mer Àn tre mÄnader senare tar han sitt liv. NÀr Lotta Fristorp började skriva var det som ett slags egenterapi.

– Mest var det för mig sjĂ€lv, men jag ville samtidigt berĂ€tta om hur ett drev ser ut inifrĂ„n. Jag visste ocksĂ„ att jag inte ville tycka nĂ„got, jag ville inte gĂ„ in med mina kĂ€nslor, jag ville försöka hĂ„lla dem utanför och bara Ă„terge skeendet som jag uppfattade det och kom ihĂ„g det.

Aftonbladet fÀlldes sÄ smÄningom av Pressens opinionsnÀmnd för att grovt ha brutit mot god publicistisk sed men Lotta Fristorp vill ha en fördjupad diskussion.

– En fĂ€llning blir vĂ€ldigt formalistiskt, jag ville Ă„terge skeendet sĂ„ att man kan skapa sin egen bild av hur det mĂ„ste ha kĂ€nts.

"En guldkalv"

Hon skyggar inte för den interna kritiken mot Benny Fredriksson. Den konstnÀrliga personalen fick jobba hÄrt och han gjorde sig ocksÄ ovÀn med Suzanne Osten och Unga Klara. Men publikmÀssigt blir Stockholms stadsteater en framgÄngssaga. För politikerna Àr han "en guldkalv" och 2013 beslutar den dÄ borgerliga majoriteten att Kulturhuset och Stadsteatern ska slÄs samman. Benny Fredriksson blir vd för bÄda, men hur bra Àr det egentligen? Lotta Fristorp hör honom aldrig ifrÄgasÀtta nyordningen men hösten 2017 upplever hon att han Àr i gungning.

– Jag tyckte att han hade svĂ„rare för att fatta beslut, jag kĂ€nde inte igen honom riktigt. Han hade alltid velat vara vĂ€ldigt omtyckt, han hade vĂ€ldigt mycket kontakt med mĂ€nniskor i hela huset, men jag tyckte att han hade svĂ„rare att ta obekvĂ€ma beslut. Det mĂ„ste vĂ€l vd göra Ă€ndĂ„.

Först efter Benny Fredrikssons död kom de lovord och kritikerhyllningar som han hade behövt redan i december, framhÄller Lotta Fristorp. Efter Aftonbladets publicering Àr det bara ett fÄtal medarbetare som gÄr ut och försvarar honom offentligt trots hennes försök att mobilisera. Varför blev det sÄ?

"Det tjoffades ihop"

– Jag tror att det finns flera skĂ€l. FrĂ„n journalistiskt hĂ„ll var man inte intresserad av andra röster Ă€n de kritiska, sĂ„ var det sĂ€kert, sedan fanns det de som ville prata, men de var sĂ„ rĂ€dda. Det var den hĂ€r mixen av att #metoo var nĂ„got gott – och det var det ocksĂ„ frĂ„n början – som gjorde att medierna fick carte blanche.

– Det tjoffades ihop, det var som om man sjĂ€lv begick ett sexuellt övergrepp mot en kvinnlig skĂ„despelare om man sade nĂ„got om det hĂ€r.

TT: Men inte heller hans politiska uppdragsgivare gick ut till hans försvar?

– Jag vet inte varför de inte gjorde det, och jag har inte velat söka upp dem, jag ville inte att det hĂ€r skulle bli en sĂ„dan berĂ€ttelse dĂ€r de försvarar sig.

Aftonbladets artikel "kom att bli Benny Fredrikssons död", skriver Lotta Fristorp. Men före hösten 2017 var han bra bÄde pÄ att hantera medier och interna konflikter, framhÄller hon. Varför kom detta att ta sÄ hÄrt pÄ honom?

– Jag mĂ€rkte ju att han började mĂ„ vĂ€ldigt dĂ„ligt efter att han avgĂ„tt. Jag och mĂ„nga andra har förstĂ„s funderat över vad det var som knĂ€ckte honom. Fanns det en hemlighet nĂ„gonstans? Det Ă€r i sĂ„ fall en hemlighet som jag inte kĂ€nner till, men jag tĂ€nker att varje mĂ€nniska kanske har en skörhet. Eller en hemlighet som skyddar ens skörhet – men det dĂ€r Ă€r bara spekulationer.

RÀttelse: I en tidigare version angavs fel antal Är för samarbetet mellan Lotta Fristorp och Benny Fredriksson.

Fakta: Benny Fredriksson

Föddes 1959 i HĂ€gersten. Fadern var taxichaufför och modern lokalvĂ„rdare. Som 16-Ă„ring började han pĂ„ Stockholms stadsteater som biljettvaktmĂ€stare. Efter scenskolan 1979–1982 arbetade han vid Riksteatern och dĂ€refter Stockholms stadsteater i uppsĂ€ttningar som ”Kaos Ă€r granne med Gud”, ”LĂ„ng dags fĂ€rd mot natt”, och ”Minns du den stad?”

Han regisserade ett 20-tal förestĂ€llningar, dĂ€ribland ”Spindelkvinnans kyss” (1993). 1996 blev han chef för Parkteatern och 2002 för Stockholms stadsteater med en vision att teatern skulle vara en angelĂ€genhet för alla stockholmare. 381 produktioner hade premiĂ€r under hans tid som teaterchef. 2013 blev han vd för Kulturhuset Stadsteatern. I december 2017 valde han att sluta efter ett mediedrev. I mars 2018 kom beskedet att han tagit sitt liv.

Benny Fredriksson var sedan 1989 gift med operasÄngerskan Anne Sofie von Otter.

KĂ€lla: NE med flera.


Fakta: Hit kan du vÀnda dig om du behöver stöd

SOS Alarm 112: Vid akuta lÀgen eller vid tankar pÄ sjÀlvmord, ring 112.

Mind SjĂ€lvmordslinjen 90101: Stödlinje för personer med tankar pĂ„ sjĂ€lvmord. Öppen dygnet runt varje dag. Tel: 90101. Chatt: chat.mind.se

VÄrdguiden 1177: SjukvÄrdsrÄdgivning samt uppgifter om nÀrmsta psykiatriska akutmottagning. Tel: 1177. www.1177.se

Jourhavande kompis: Stödchatt för barn och unga upp till 25 Ă„r. Öppettider i sommar Ă€r tisdagar, torsdagar och söndagar kl 17–20. www.jourhavandekompis.se

Jourhavande medmĂ€nniska: Tel: 08-702 16 80, alla dagar kl 21–06. Chatten Ă€r öppen söndagar kl 21–24.

Bris, Barnens rĂ€tt i samhĂ€llet: Tel: 116 111. Alla dagar, dygnet runt. Vuxentelefon om barn: 0771-505050, vardagar kl 9–12. Chatt, alla dagar, dygnet runt: www.bris.se

Spes – suicidprevention och efterlevandes stöd: Tel: 020-18 18 00. Telefonjour varje dag 19–22. www.spes.se

Pratamera.nu: För rÄd, stöd och behandling av specialister pÄ psykisk ohÀlsa. Kostnadsfritt om du Àr under 20 Är.

Suicide zero: HÀr finns fakta och information kring sjÀlvmord. www.suicidezero.se/fakta-och-rad

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!