Westbergs vokalensemble sjunger James MacMillan

Foto: Göran Ström

Kultur och Nöje2010-03-28 06:00

Under påskveckan satsar Erik Westbergs Vokalensemble på en stor produktion av Jesu sju ord på korset i James MacMillans version, tillsammans med Bjørn Andor Drages körstycke Klag-Lied för kör a cappella och Arvo Pärts Psalom för stråkorkester. Men sig har man åtta solister och Norrbottens kammarorkester när produktionen sätts upp på måndag med stöd av Piteå kyrkoopera.
- Petter Sundkvist och jag arbetar ju på musikhögskolan och vi har pratat om att göra något. Och MacMillans Jesu sju ord på korset låg i minnesbanken, sedan jag hört den med radiokören. Den passar vokaensemblen och jag känner väldigt starkt för verket. Det innehåller vokala utmaningar och är inget enkelt verk att framföra, säger dirigenten Erik Westberg, som samtidigt understryker att det inte är liktydigt med att verket är svårt att lyssna på.
- Det är modernt, men lättförståeligt och rymmer stora känslor. Det finns flera forte- och pianopartier och ibland kan en solist sjunga så svagt att det nästan gör ont i öronen att lyssna på för att det kan vara så starkt, säger Westberg.
Att kören förstärkts till denna föreställning har varit en nödvändighet.
- I vanliga fall är det 16 sångare, men nu blir det 23. MacMillans verk kräver större vokala resurser och det är rätt tuffa lägen. Det skulle vara svårt att bara vara två i en stämma i detta verk, säger Westberg.

Westberg berättar att man ska se de olika verken i föreställningen som olika scener, eller bilder, som alla är en del av helheten.
- Det är alla verk med stor musikdramatik, även om Arvo Pärts musik går ner och låter tanken vara fri och vilande. Det är ett verk som kan vara allt mellan fyra och sju minuter beroende på akustiken och den stämning som finns i publiken. Det får man känna av, säger Westberg.
Till sin hjälp för att foga samman föreställningen har man också tagit regissören Kent Ekberg för att gestalta Jesu sju ord på korset.
- Det är första produktionen som vi gör med regissör. Från början trodde jag at det skulle bli lite sceniska grepp, men under resans gång utvecklades föreställningen till en kyrkoopera. Och Kent har varit pedagogisk som regissör. En del sångare trivs ju med att agera, medan andra kanske varit mer tveksamma till en början. Men Kent har haft väldigt bra och nyttiga övningar med oss. För det måste ju se trovärdigt ut på scenen, säger Westberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!