Warhol hyllas i Piteå

På 70-talet fotograferade Bruno Ehrs Andy Warhol för Månadsjournalen. Nu ställer han ut bilderna för första gången på utställningen "Happy birthday Andy Warhol - Manhattan c/o Piteå", som öppnar på onsdag i Piteå museums lokaler.

Foto:

Kultur och Nöje2008-07-19 06:00
I år skulle Andy Warhol ha fyllt 80 år. Det har bland annat uppmärksammats med en stor retrospektiv på Moderna museet. Och på museet i Piteå firar man nu konstlegenden med en utställning som visar konstnärens alla skivomslag. Tanken är att det ska visa på Warhols väg från ung reklamtecknare till popkonstens största ikon. Men i utställningen finns också verk av konstnären Casimir D Messner och fotografier av Hans Gedda, Barbro Paulsson och Bruno Ehrs som ställer ut tidigare ej visade bilder från de "förbjudna rummen" i The Factory.
Första gången Bruno Ehrs skulle göra ett reportage om The Factory höll det på att gå käpprätt redan från början.
- Jag var i New York med Nils Petter Sundgren för att göra reportagen om konstlivet där. Men det var helt omöjligt att få komma in på The Factory och träffa Warhol. De var väldigt artiga, men sa hela tiden "kom tillbaka en annan dag", säger Bruno Ehrs.
Som så ofta i konstvärlden var allt en fråga om kontakter och tillfälligheter. När Ehrs intervjuade Warhols gallerist Leo Castelli löste sig allt med ett samtal.
- Castelli bad mig vänta och så ringde han Warhol och sa "Hej, det här är Leo. Det är en söt norsk fotograf som vill träffa dig". Och sedan fick jag komma till The Factory direkt, säger Ehrs och skrattar.

Den då 24-årige Stockholmsfotografen tog tunnelbanan och steg in hos Warhol - en människa som var något av en ikon för Ehrs. Som ung hade han bläddrat i utställningskatalogen från Warhols utställning på Moderna museet och sett Warhols filmer. Och nu stod han inför konstnären.
- Jag drabbades av Stendal-effekten när Warhol hälsade. Jag började prata om hans filmer och vilka som var med i dem. Fast det visste ju Warhol bättre än jag och var intresserade av helt andra saker. För mitt i mitt babblande frågade han om jag varit på disco, men det fattade jag inte utan fortsatte att babbla. Men han frågade verkligen om jag hade varit på disko och på kvällen åkte vi runt på flera diskotek, säger Ehrs och skrattar åt minnet.

Men trots det besynnerliga intryck som den unge fotografen måste ha gjort fick Ehrs fritt tillträde till The Factory.
- Det var bara ett rum som jag inte fick fotografera och det var där Warhols senaste projekt pågick, en bildserie av Liza Minelli, säger Ehrs och berättar att det var lätt att få fotografera Warhol.
- Ordet nej fanns inte. Det var fritt fram. Warhol var på något sätt en del av sitt verk och när jag var där blev jag också en del av det genom att fotografera honom. Han var ju fascinerad av kändisskapet och när han blev fotograferad blev det ju en del av det spelet. Han var intressant att fotografera och jag blev väldigt tagen av hans generositet - jag fick också en del saker som jag kommer att visa på utställningen. Warhol hade något skört över sig som var tilltalande. Han hade en blandning av blyghet, uppriktighet och distans som inte var amerikanskt, säger Ehrs.
Resultatet av Ehrs första besök på The Factory blev en bildsvit som porträtterar Warhol i hans hemmiljö och som visar en glimt av hur det såg ut i den legendariska ateljén.
- Bilderna har förstås visats i tidskrifter men aldrig ställts ut, så jag är väldigt glad över att få den här chansen att ställa ut med Hans, Barbro och Casimir.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!