Tystnad! Kamera! Action!

Film/Tv-linjen på Kalix folkhögskola spelar in filmen "Syndroom". Under en vecka jobbas det stenhårt. Marcus Hagwall, 20 år, från Härnösand, går specialinriktningen foto och ljussättning.

Foto:

Kultur och Nöje2008-05-20 06:00
Solens ljus börjar just leta sig ner mellan träden. På en väg någonstans nära Karlsborg i Kalix står Marcus Hagwall bakom sin 16mm-kamera och mäter ljuset på en blond flicka i festkläder. Han tittar ogillande på solen.
- Vi behöver frosta ljuset. Det är för starkt, säger han.
Genast kliver en av teknikerna fram med en stor matt vit skiva som sätts upp för att matta av ljuset. Marcus tittar ner i sökaren igen.
- Lite mera vänster, vänta...så! Bra, då är vi klara, nickar han till regissören som sitter bakom sin monitor.
"Får jag be om tystnad"
Regissören nickar och dyker ner under skynket för att kunna se skärmen bättre.
- Ok får jag be om tystnad för tagning! Ååå, varsågod och BÖRJA!
En av teknikerna håller klappan framför Marcus kamera.
- Scen 18-1 slate 27 tagning 1!
Klappan ekar bland de tysta träden. Den lilla flickan springer och gömmer sig under en gran. Marcus följer sakta efter med kameran. Flickan kikar fram mot vägen.
Fotovinklar och ljussättning
Alla ser trötta ut. Det har varit en lång natt och de är inte klara än på länge. När flickan gjort sitt förbereder Marcus riggningen för scenen med mopedisten. Ny ljusmätning, nya frigolitskivor och frostskivor för ljussättning. Marcus går till regissören för att diskutera fotovinkel medan teknikerna sätter upp utrustningen.
- Vi måste skynda oss innan solen går upp för högt, det är jäkligt kritiskt just nu och värre blir det.
Marcus kollar kameran en gång till. Batterierna behöver bytas och filmen är snart slut. 1 500 kronor rullen kostar den, det gäller att snåla. Inte en sekund får gå till spillo.
- Det är jättespännande att filma med riktig film i stället för digitalt. Men visst är man nervös. Det ligger på mitt ansvar hur bilden blir och jag vet inte hur jag har lyckats innan den har framkallats, berättar han.
Mycket förarbete
Det är den andra stora produktionen som Marcus är A-foto på. Det innebär att han ska ljussätta och planera inspelningsarbetet.
- Det är mycket förarbete. Just på grund av att det alltid är ont om tid och man är trött. Jag gillar att ha ordning på saker och det behövs. När vi är på plats så har jag inte tid till att byta en lampa eller ett ljusfilter. Därför måste man planera noga innan. Det är ett jäkla slit. Sena nätter och ingen vila. Men det är fantastiskt roligt, skrattar Marcus.
Bilkrasch mot en busskur
Efter frukostkaffet är det dags för inspelningens höjdpunkt. En gammal Volvo ska krashas mot en buss-kur i hög fart.
- Vi tar med två kameror. Vi har bara en chans på detta, säger Marcus kort.
Folk börjar flytta utrustningen. Bilen kollas noga. Teknikerna spänner fast ratten med spännband och sätter fast gasen i botten. Det tar ca en timme att få allt i ordning. Marcus riggar upp kamerorna och kollar ljuset. Solen ligger i moln det är bra.
Ett jubel bryter ut
- Tystnad för tagning! varsegod och BÖRJA!
Klappan går, bilen ges fart. Med en smäll startar den och åker i hög fart mot busskuren. Plankor flyger och skogens sus bryts av en hög smäll när bilen splittrar kuren. Ett jubel bryter ut. Folk kramas och Regissören och Marcus ler mot varandra. Ytterligare en seger för noggrann planering.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!