Trådar som löper genom tid och rum
Den brasilianska konstnären Edith Derdyk har anlänt till Luleå för att börja bygga sitt verk "Brief Passages" till Luleå Art Biennial. Och faktum är att hela byggnadsprocessen är ett risktagande. "Tredje natten in i processen är värst. Då brukar jag ligga sömnlös", säger Derdyk.
Foto: Simon Eliasson
Jetlagen är inte direkt hjälpt av att nätterna nu är som ljusast - ett fenomen hon tycker är mycket märkligt.
Därför tänker hon ägna hela dagen åt att återhämta sig inan hon börjar med sitt verk Brief Passages: From Everyone to Everyone.
- Jag måste ha min kropp helt i balans, för jag kommer att behöva hela min fysiska styrka, säger hon.
Brief Passages ska skapas av 20 000 meter svart tråd som Derdyk spänner och fäster snett uppifrån golvet mot en vägg.
- Temat är ju "risk" och det är faktiskt en risk med det här projektet. Det blir en stor belastning på trådarna och vi får se om väggen håller. Jag har gjort liknande verk tidigare - bland annat i Brasilien och Berlin - och då gick väggen sönder.
Derdyk berättar att hon aldrig vet om verket klara en meter tråd till, sedan ytterligare en och så vidare.
- Jag måste chansa, helt enkelt..
Brief Passages handlar först och främst om tid och rum. Tiden, inbegriper allt från den intensiva uppbyggnadsperioden under vilken Derdyk måste jobba hårt och länge, till verkets faktiska beståndstid och bektraktarens tid. Rummet, kan vara allt från verkets fysiska placering till relationen mellan verk och betraktare eller avtåndet mellan de uppspända trådarna - en slags fysisk dialog.
Från en vinkel kan Brief Passages se massivt och fysiskt starkt ut, från en annan är det skört och luftigt. Föränderligt i ögonblicket - där en huvudrörelse kan alternera uppfattningen betraktaren har.
Och det är inte för inte som Brief Passages nästan ser ut som om någon gjort en tuschteckning i fria luften. Derdyk hämtar mycket av sin inspiration från ursprunget - tecknandet.
- Jag har tecknat så länge jag kan minnas - faktum är att mitt allra första barndomsminne handlar om att jag sitter och tecknar. Därför var det aldrig någon tvekan om vad jag ville göra när jag blev vuxen. Konsten har alltid funnits i mitt liv - jag lever och andas den.
Men i Brasilien är det mycket svårt att försörja sig som konstnär. Därför undervisar Derdyk parallellt med sitt eget skapande och dessutom skriver hon och illustrerar böcker.
- Jag tror att allt jag gör går hand i hand, och så är det också i min konst. När jag har skapat ett verk är det oftast just det som väcker nya tankar och frågeställningar och leder vidare till att jag skapar något nytt. Jag ser det lite som att jag smider nya länkar i en lång kedja.
Men för den skull är det inte bara teckning hon ägnar sig åt. Hon jobbar mycket med installationer och fotografi också.
- Men det hänger ihop på något sätt - jag ser på mig själv som en sömmerska som gör ett lapptäcke, säger hon och skrattar.
Brasilien, och framförallt São Paolo där Derdyk är bosatt, är en smältdegel av konstnärliga inriktningar, berättar hon.
- Här finns allt, skulle jag vilja säga - allt från marknader med jättetraditionellt måleri till experimentella små gallerier. 60-talskonstnärerna har betytt väldigt mycket för synen på modern och experimentell konst i Brasilien, men det är nog de senaste 20 åren som konsten verkligen har utvecklats.
- Jag tror att vår biennal har mycket att göra med det - det gör att man blickar internationellt. Men de senaste åren har biennalen haft ekonomiska problem, och dessutom är de politiska diskussionerna i landet många. Det skapar ju också ett intesivt konstklimat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!