Tecknat måleri från ankor till fylla

KONSTEva Westman LinnéBodens konstgillePågår t o m 1 mars

"På hemväg", Eva Wetsman Linné. Foto: Ida Folkesson

"På hemväg", Eva Wetsman Linné. Foto: Ida Folkesson

Foto:

Kultur och Nöje2009-02-21 06:00
Att Eva Westman Linné tecknat mycket kroki märks tydligt även i hennes målningar. Här finns starka drag av teckningstekniken i och med de starka konturerna och de liksom ifyllda fälten däremellan. Också de djur och människor som figurerar som motiv bär spår av att de tecknats fram av en hand som är van att fånga ögonblicket i snabba streck.
Men annars finns där starka drag av det abstrakta, avskalade. Vare sig det rör figurer eller miljöer - Westman Linné har målat båda hamnarna i Luleå med lutande hus på trånga ytor - fångas endast essensen av detaljerna. Men Westman Linnés öga är fenomenalt på att fånga just de rätta detaljerna som ändå skapar en porträttlikhet.

Kanske är det tecknandet eller måhända de pastelliga färgerna som först för tankarna till det naiva måleriet. Vissa verk har även stänk av humor, som till exempel På hemväg där två glada gemänger åtföljs av en anka.
Men tittar man lite längre hittar man både djup och svärta i bilderna; som till exempel i Döden motljuset och groggen. Då ter sig de tidigare lättsamt skissade linjerna hotfulla och kraftiga.

Och hela vägen från barndomens teddybjörnar till fyllans dramatik spänner Westman Linné. Det blir en ganska komplex konstresa.
Hennes teknik och färgval håller ihop utställningen, men motivens säregenheter gör varje verk unikt. Så tycker jag att en bra utställning ska vara.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!