De åtta studenternas examensprojekt har premiär på fredag.
– Det känns läskigt och roligt på samma gång att dom här åren i Luleå snart kan vara över. Jag är sugen att komma ut och jobba, men det är en mycket osäker bransch, säger norskan Vilde Moberg, 22, som har huvudrollen som Marianne i uppsättningen av Ödön von Horvaths pjäs.
Vilde Moberg lämnade Oslo för fyra år sedan för Kulturama i Stockholm. Då hade hon inte ens hört talas om att Luleå tekniska universitet bedrev en högre teaterutbildning i Luleå. Men under året i Stockholm blev hon övertalad om att söka sig till Luleå – och det har hon aldrig ångrat.
– Jag blev jättekär i staden och skolan från första stund och jag skulle gärna fortsätta jobba här. Jag har lagt ned mycket jobb på att lära mig svenska och därför är Sverige förstavalet för mig, säger Vilde Moberg på svenska utan minsta brytning på norska.
Varken Ödön von Horvath eller pjäsen – som på originalspråk heter "Geschichten aus dem Wiener Wald" – tillhör teatervärldens standardrepertoar. Bakom det udda pjäsvalet ligger gästregissören Alexander Öberg, 46, en skåning som frilansar med Stockholm som bas.
– Jag var i Berlin för fem år sedan och såg en tysk uppsättning av pjäsen utan att jag förstod ett ord. Men jag tyckte om den i alla fall. Sedan upptäckte jag den när jag skulle städa ur några lådor med gammalt material och på den vägen är det. Den passar mycket bra för den här typen av föreställning. Alla åtta skådespelarna är på scenen hela tiden och har bra roller med stora möjlighet att visa upp sig för tänkbara framtida arbetsgivare, säger Alexander Öberg.
Pjäsen utspelar sig i 1930-talets Wien och handlingen rymmer som så ofta komplicerade relationer, kärlek och svek.
– Det är ändå mycket som påminner om vår tid. Rasism och kvinnans frigörelse är centrala frågor. Det är nästan en fars ibland och vrider sedan till djupaste tragik, säger Alexander Öberg.
– Det handlar om samhällsförändringar där många är rädda och ser nazismen som en trygghet. Parallellerna med i dag är oundvikliga och därför är pjäsen viktig, säger Vilde Moberg.
Examensprojektet "Ingenting ger en sån känsla av oändlighet som dumheten" har premiär på Teaterhögskolans scen på fredag. 18 föreställningar ska spelas i Luleå fram till 21 februari. Därefter spelas två föreställningar i Stockholm 27–28 februari. Sista föreställningarna spelas på teaterbiennalen i Malmö 26–31 maj.