Stepp möter house

Step möter house i Emmie Asplund Erikssons koreografi som hon i kväll kommer till Luleå med. I släptåg har hon 18 andra elever från Balettakademien.Emmie Asplund Eriksson går tredje och sista året på Balettakademien i Stockholm. Never stop moving är en del av Emmies examen därifrån.

Emmie Asplund Eriksson hamnade i dansens strålkastarljus i och med sin medverkan i tv-programmet Floorfiller.  I dag ser hon det som en lärdom, men tycker att programmet var mer som en såpa än en dansuttagning.

Emmie Asplund Eriksson hamnade i dansens strålkastarljus i och med sin medverkan i tv-programmet Floorfiller. I dag ser hon det som en lärdom, men tycker att programmet var mer som en såpa än en dansuttagning.

Foto:

Kultur och Nöje2009-05-19 06:00
- I vår koreografi har vi valt att blanda step och house. Vi upptäckte hur mycket housen plockat från steppen. I house rör man väldigt mycket på överkroppen medan man i steppen använder fötterna, men rörelserna påminner ändå väldigt mycket om varandra.
Det är den ena koreografin, som Emmie jobbat fram tillsammans med två klasskompisar. Den andra koregrafin är "poppigare", och heter just pop.
- Vi började med lyssna på Sex and the City-soundtracket men det höll inte riktigt. Det födde några idéer som vi använde sedan till Gwen Stefanis låt Bubble pop electric.

Dansgruppen kommer att beta sig av uppåt landet via Stockholm, Gävle över till Tammersfors och tillbaka till Linköping, Uppsala och avslutas i Luleå på Kulturens hus lilla scen. De har redan sålt 100 biljetter till uppträdandet i Luleå.
- Stora salen var tyvärr redan bokad.
Platserna som gruppen besöker är i de flesta fall deras gamla hemstäder. Emmie kontaktade Dans i Nord för att få hjälp med att hitta scener i Norrbotten att uppträda på.
Genom dem fick Emmie och dansgruppen VCC 830 chansen att visa upp sig på en miniturné runtom Norrbotten.
- När jag började dansa var det ju mest street och jazz som gällde, jag hade aldrig testat modern dans. I dag tycker jag att streetdansen i Luleå utvecklats jättemycket. Men Luleå kändes så långt från Stockholm, dansen hade svårt att komma dit upp.

Emmie fick oväntad skjuts i tankarna på en danskarriär när hon plötsligt kvalade in till dansprogrammet Floorfiller. Det här var 2005 och Emmie höll på att avsluta sitt tredje år på gymnasiet samtidigt som hon dansade flera gånger i veckan i musikalen Sugar på Norrbottesteatern.
- Det var en lite konstig tid för mig egentligen. Jag kom tillbaka till Luleå och tänkte att jag var lite kändis och så hade jag samtidigt fått en aning om hur dansvärlden nere i Stockholm fungerade. Jag var nog lite naiv innan, även om det nog ändå var ganska bra att jag hade det där självförtroendet.
Nu finns en självklar attityd till jobb, "det löser sig", och närmast väntar ett sommarjobb som showartist på High Chaparall i Småland.

Fotnot:
Balettakademiens avgångselever har fått hjälp av koreograferna Anna Källblad, Roger Lybeck och Charlotta
Öfverholm med sina respektive nummer.
.
.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!