Stenmark har tonträffen i behåll

BOKPennan i näsanJan StenmarkKartago förlag

Kultur och Nöje2010-04-20 06:00
En "Stenmarkare" har blivit ett begrepp under årens lopp. Man skulle kunna beskriva det som collage med bilder från 50- och 60-talet som ackompanjeras av en textrad som relaterar till bilden på ett både existentiellt och humoristiskt sätt.
Stenmark använder ofta trygga "folkhemsbilder" som får nya "bildtexter" och det uppstår något helt annat som är ironiskt, underfundigt och ibland elakt.

I hans senaste bok, Pennan i näsan, finns 120 bilder samlade som åter visar att Jan Stenmark har en alldeles egen förmåga att träffa rätt i relationen mellan bild och text och ge bilderna en oväntad twist genom de associationer som texten ger.
Och inte sällan är det rätt politiskt inkorrekt, ogenerat sexuellt och skruvat.
Andra gånger balanserar Stenmark mot det närmast ångestladdade - som när en man sitter ensam i ett glåmigt rum intill en bild av en hand som rollar en vägg, medan man i texten kan läsa: "Medan jag var kvar hemma i Finspång, rollade hon sig ett nytt liv i Lund".
Det är hjärtskärande och ångestladdat, snarare än humoristiskt - men ändå kan man inte låta bli att le åt det tragikomiska i Stenmarks bild.
För just den typen av bilder visar den säkra tonträff som Stenmark oftast har.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!