Konsten att skriva en bra roman handlar om att redan i inledningen fånga läsare. August Strindbergs första rader i ”Hemsöborna” är svåröverträffade, men pseudonymen Elena Ferrantes är inte illa: ”En eftermiddag i april alldeles efter lunch meddelade min man att han tänkte lämna mig. Han sa det när han dukade av och barnen som vanligt kivades i rummet intill och hunden låg och sov vid elementet och jämrade sig i sömnen.”
Så har vi redan i de två första meningarna fått scenen klar för oss. Allt verkar så fridfullt, att skiljas är väl inte värre än en avdukning. Men sedan brakar helvetet lös, en undergång väntar, för mannen har ett förhållande med en ung kvinna. 38-åriga Olga i Turin kommer aldrig över att bli berövad sin man. Hon ha byggt upp hela sin tillvaro på denna tvåsamhet.
Olga vägrar att ge upp sin man, spårar honom och den unga kvinnan. Hon ger sig på honom handgripligen och har ingen tanke på ett fortsatt liv utan honom. Så hon slutar bry sig om sig själv, blir nära nog galen och de två barnen får en ny, oberäknelig mamma som struntar i dem.
Så finns där en granne, musikern. Han är ingen tjusig karl, snarare motsatsen, och kanske är det just därför hon en natt går i säng med honom. Hon ska straffa både sig själv och den förlupne maken. Ferrante beskriver detta möte som ett envig och med en noggrannhet i sexualaktens alla detaljer. Det är så fullständigt kärlekslöst. Olga använder sitt grova artilleri, rått sex och runda ord avfyrade som projektiler mot exmannen och den där horan han skaffat.
Men där väcks trots allt något, kanske inte den där första natten, men grannen blir vackrare med tiden. 38-åriga Olga tar sig från botten upp över ytan och överlever. Exmannen blir till sist det han måste bli, något som passerats.
Elena Ferrante skrev denna roman innan hon (eller kanske är Ferrante en han) gav sig i kast med Neapel-kvartetten. År 1999 gavs den ut i Italien och det är spännande att få möta en råare Elena Ferrante. Detta är den första delen av ”Tre berättelser om kärlek” och efter den går det inte att motstå de två följande. Kärleken är komplicerad.