Små tekniska berättelser
Interaktiv och inbjudande. Så kan man med några få ord beskriva Tina Finnäs konst. I kväll öppnar hennes utställning på Galleri Syster i Luleå.
Foto: Carl Brännström
De båda karaktärerna kan sägas vara två sidor av konstnären Tina Finnäs - hennes över- och underjag som för en dialog om åldrandet och kärleken i Galleri Systers utställningsrum.
Det är den första delen i verket Små berättelser och tanken är att det ska bli fler berättelser och att betraktarna ska kunna engagera sig aktivt i de kommande delarna.
- Det är viktigt för mig med förhållandet mellan verk och betraktare. Verket jag visar här är inte så interaktivt, men jag vill locka in betraktaren i verket, säger Tina Finnäs.
Hon kommer från Finland, men är verksam i Stockholm - där hon läste på konsthögskolan och tog examen 2005. Sedan dess har hon varit verksam konstnär, startat konstgalleri i Albanien och är bland annat projektledare för Interaktiva institutet.
- När jag började som konstnär så målade jag och höll på med performance. Men jag kände att jag inte kunde uttrycka mig genom det och på Mejan gick jag över till interaktiv konst, säger Finnäs.
- Många av mina verk handlar om interaktivitet. Jag vill stoppa betraktaren i sin vardag och få dem att tänka på något de normalt inte har tid till.Till exempel har jag ett verk, Like there was no tomorrow, som ska visas av Svenska institutet i Shanghai på utställningen Visual Voltage, säger hon och visar verket på sin bärbara dator.
Det består i korthet av ett rum med växter, ljus och en koldioxidmätare och ju fler människor som vistas i rummet ju mer växer det. Med verket vill hon visa hur konsten kan påverka vårt miljömedvetande.
- Det är ju ett ganska mörkt verk om hur vi förstör vår jord. Men jag tror inte att chocktekniker är det bästa sättet att föra en dialog. Deppromantik kan vara bättre, säger Finnäs och skrattar.
För att nå interaktiviteten går det ofta åt mycket teknik. Det är lite Ausdrück durch Technik, för att travestera en känd Audi-reklam. Bara i det relativt "enkla" verket på Galleri Syster behövs projektorer, högtalarsystem och bakomliggande programmeringsarbeten för att få animationerna att fungera.
- Jag gillar teknik och programmerar själv. I större projekt tar jag förstås in folk, och jag har fått hjälp med animationen i det här verket. Men jag vill helst vara självgående, det ger mig en större frihet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!