Skulptur med inspiration från musikens värld
Haparanda och Torneå är på många sätt sammanbundna med varandra. Man har, bland annat, eurocity-tanken och en jazz- och bluesfestival tillsammans. Den sammanflätningen har inspirerat Dan Lestanders skulptur "2=1" som invigs den 28 december.
Foto: Patrik Boström
Det är både organiskt och strukturerat på samma gång. Och oförutsägbart.
Som jazzmusik.
- Jag har alltid varit intresserad av rytmer och musikalitet i formen. Och jag gillar ju att sjunga och dansa. Det är helskönt, även om det är sällan jag gör det, säger Dan Lestander när vi träffas för att prata om hans skulptur.
Det är en intensiv period för honom. Han ska dessutom hinna skicka iväg en video, som är en utveckling av hans verk Aom som ställdes ut på Kulturens hus för något år sedan, till Liljevalchs vårsalong.
Verket 2=1, som han arbetar på tillsammans med Juan Carlos Segovia som assistent, är en offentlig utsmyckning som ska invigas i Haparanda den 28 december. Och tanken är att de ska ställa det på plats före julafton. Uppdraget fick Lestander genom att vinna en tävling och titeln anspelar på gränsstadens dualitet och enhet, där man ända sedan 1809 års krig levt med en gräns som klöv den gemensamma sfären men på senare tid börjat att åter integrera städerna.
- De har ju två valutor, men kallar sig Eurocity, gemensamt bandylag och en gemensam jazz- och bluesfestival. Det är en ekvation som genomsyrar städerna, säger Lestander.
Det är från Kalott jazz & blues som tanken på musiken kommer till verket och Dan Lestander har gått på djupet med musiken för att kunna gestalta den visuellt.
- Jag har försökt hitta hur musiken ser ut med hjälp av datorn. Jag har använt program som omvandlar musiken till olika flöden och sedan har jag använt de formerna för att skapa mönster till skulpturen. Så det blir en visuell tolkning av jazzen och bluesen, säger Lestander.
Resultatet blev en slags höjdkurveliknande former och när han fått ut dem har han ritat upp och skurit ut dem i stål med hjälp av laser.
- Det är såna former som man kan se i vatten eller landskap och det har varit spännande att föra över dem till en tredimensionell form. Det finns ju takter, toner och ackord i vår omgivning som borde undersökas mer. I naturen tar rytmerna ett steg åt sidan och förändrar sig så fort man börjar se ett mönster. Det är spännande att arbeta med den typen av förskjutningar i det visuella, säger Lestander som också har en fascination för ytan.
- Ytor berättar mycket. Man kan ju till exempel se på någon om de har skrattat eller gråtit mycket. Det går att läsa in historia i ytan, säger Lestander.
Skulpturen kommer att bestå av två halvmåneformade delar med en höjd av cirka tre meter. Den ena delen är konvex och den andra konkav och de kommer att stå en bit i från varandra, så att skulpturen förändras beroende på vilken vinkel man ser den ur.
- Den kommer att stå på en plats i Marielund i Haparanda där det funnits en gammal militärbunker. Jag upptäckte att det fanns betong i marken där jag skulle gjuta plattan och jag blev tvungen att ta bort den. Det var en del människor som kom fram och frågade vad jag höll på med och jag frågade någon vad som varit där och fick veta historien. Det ska ha stått en kanon där som skulle försvara Sverige. Jag tycker att det är lite läckert med den historiska förankringen också - hur länderna och städerna delats i historien, säger Lestander som också valt att fortsätta arbetet med skulpturer i stål.
- Hela projektet har svetsats inifrån och det gör det svårare, säger Lestander och pekar på skulpturen som ännu inte förslutits.
På insidan finns ett ramverk som gör konstruktionen stark, men det är trångt och bökigt att komma in med en svets i de smalaste delarna. Ändå tycks det vara värt besväret och Lestander pratar om att åtminstone göra ett projekt till i stål. Sedan får han se.
- Stålet flagnar inte och det finns en äkthet i det. Det får sin egen bouquet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!