Skärgårdsliv för stora och små

"Skärgårdslive" är namnet på Klubbvikens nya sommarsatsning. Under fem dagar i juli blir det musik, mat och uppträdande för stora och små.- Det finns ett sug efter en sådan produkt, säger Göran Widén, Brändö konferens som arrenderar Klubbviken.

Göran Widén berättar som satsningen Skärgårdslive i Klubbviken.

Göran Widén berättar som satsningen Skärgårdslive i Klubbviken.

Foto: Göran Ström

Kultur och Nöje2010-05-01 06:00
Det är mellan den 7 och 11 juli som ett stort tält, 20 gånger 40 meter, ska vara skådebana för arrangemanget Skärgårdslive. Tältet rymmer 816 sittande personer.
Från morgon till kväll
Dagsprogrammet består av en rad aktiviteter för de yngre, bland annat trolleriuppvisningar och sandslottstävlingar.
Kvällstid blir det musik för hela slanten.
Det erbjuds en skärgårdsbuffé innan bluesbandet Bluebirds och Skaburbian Collective spelar musik. Dans blir det också.
- Vi kände att det var dags att ta nästa steg. När vi tog över 2005 hade Klubbviken dåligt rykte. Nu har vi ökat omsättningen fyra gånger på fem år. Man kan åka ut och käka och det är ordning och reda på anläggningen.
- För en sjöstad som Luleå är vi säkra på att det finns både behov och marknad för ett arrangemang av denna typ. Vi tror stenhårt på idén och känner ett sug efter produkten, säger Widén.
Speciellt för arrangemanget har både Stella Marina och Kungsholm reserverats.
Många vill ha sommarjobb
Skärgårdslive innebär också extra sommarjobb.
- Vi har redan många som vill jobba i Klubbviken hela sommaren, säger Johan Björklund, Brändö konferens, som har huvudansvaret för Klubbvikens havsbad.
Arrendet för Klubbviken löper ut nästa år.
Brändö konferens är intresserat av att köpa anläggningen, men först ska en ny detaljplan för området upprättas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!