Som Sherlockian är jag kräsen. Jag gör nästan alla jämförelser utifrån de filmer där Jeremy Brett (1933-1995) spelar Sherlock Holmes.
Därför blir det svårt att ta till sig andra tolkningar. Men det måste man göra, hur mycket man än älskar Jeremy Brett.
Möjligen var inte Sherlock Holmes, då Conan Doyle skrev sina berättelser, en öppen figur som var fri att tolka. Men karaktären har sannerligen blivit det genom otaliga filmatiseringar.
Redan 1900 kom den första kortfilmen. Och sedan dess har ingen annan påhittad figur varit med i lika många filmer och TV-serier.
Nu satsar LL-förlaget på att ge ut tre berättelser om Sherlock Holmes i serieformat: De rödhårigas förening, En skandal i Böhmen och Det sista problemet. De är skrivna och tecknade av Jens Andersson, Loka Kanarp respektive Knut Larsson.
Eftersom LL-förlaget satsar på lättlästa böcker är det just enkelt skrivna berättelser vi erbjuds. Dock utan att den intellektuella skärpan kring Sherlock Holmes mister sin spets.
De tre berättelserna har egna, tecknade särdrag. Spretigt? Nej, det är snarare spretigheten som gör helheten.
Boken avslutas med en artikel som berättar vem Sherlock Holmes var, förlåt, är. Dessa tecknade serier borde locka såväl varande som blivande Sherlockianer, kanske speciellt de senare.
Vad säger månne Sherlock själv? Jo, kanske: Absolutely original in the history of crime (The Six Napoleons).