När NSD hälsar på under repetitionerna av performanceföreställningen Dinner tour bjuds vi på granbarrste, stickigt och med en smak av skog, precis som det är tänkt att vara: en upplevelse för mer än ett sinne. Stina Engman utför en visuellt spektakulär performance med långfil, norrbottnisk matkultur i dubbel bemärkelse. Långsamt rinner den sega filen från den ena bägaren till den andra samtidigt som doften sprider sig i rummet.
Bakom projektet står Pain, Performance art in Norrbotten. Under hösten har konstnärerna jobbat på var sitt håll. Inför premiären har de nu samlats i Luleå för att sätta ihop programmet.
- Det handlar inte om någon gourmetmiddag där man ska bli mätt. Det här är i första hand en konstupplevelse för alla sinnen, säger Johannes Blomqvist, en av ledarna i Pain.
Han gick länge och bar på en idé om att göra en matföreställning. Företeelsen förekom i de dadaistiska och futuristiska konstriktningarna under tidigt 1900-tal. Men främst var det Johannes Blomqvists matintresse som ledde fram till initiativet.
- Skulle jag inte jobba som konstnär så skulle jag säkert jobba med mat, säger han.
En researchresa i Tornedalen, längs kusten och i fjällen gav inspiration och idéer. Norrbottniska råvaror och matkultur är basen. Men det är en japanskättad matkonstnär, Elisabet Yanagisawa Avén, som samlat ihop idéerna och svarar för själva matupplevelsen. Hon har bland annat inspirerats av zen-buddistiska middagar, där serveringen sker på ett subtilt och andaktsfullt sätt, lite som i en japansk te-ceremoni.
- Det ska vara en skönhetsupplevelse men vi vill också få dagens stressade människor att stanna upp och uppleva sådant som vi kanske inte tänker på i vanliga fall, säger Johannes Blomqvist.
Föreställningen är noggrant planlagd i ett partitur. Allt är koreograferat och uttänkt för att skapa stämning, rytm och känsla. Men det finns också utrymme för improvisation. Kompositören och ljudkonstnären Lisa Stenberg arbetar med förinspelade ljud, men för att förstärka och förstora det som händer på scenen har hon också möjlighet att skapa i ögonblicket.
- Jag gör en del saker live, jobbar till exempel med rytmen när någon läser en dikt. Vissa element förändras för varje föreställningstillfälle, säger Lisa Stenberg.
På fredag har Dinner tour premiär i Umeå för att sedan fortsätta till Luleå på söndag. En föreställning i Tromsö är också inplanerad. Förhoppningen är att fler tillfällen till framträdanden ska uppenbara sig och att företag ska vilja köpa föreställningen.
De flesta av konstnärerna i Pain har en bakgrund i performanceutbildningen vid Sverigefinska folkhögskolan i Haparanda. Johannes Blomqvist och Sofia Breimo upplever båda att konstformen är på stadig frammarsch, inte minst i Norrbotten
- Vi får höra mycket positivt från folk som inte alls är inne i konstsvängen. Det känns som att performance blir mer och mer accepterat, säger Sofia Breimo.