Rörelser i kalla klimat
Hur pÄverkas kroppens rörelser av klimatet och miljön? Och vad hÀnder nÀr man rör sig i extrema miljöer? Det undersöker den dokumentÀra dansfilmaren Becky Edmunds frÄn Storbritannien.
- Det Àr ju allt möjligt som hÀnder pÄ isen och jag försöker registrera rörelserna som pÄgÄr dÀr, berÀttar Becky Edmunds nÀr vi ses.
Om man ska ge sig pÄ att beskriva hennes arbetsmetod sÄ kan man likna det vid dokumentÀrfilmarens anslag, men dÀr hon försöker att Äterge hur mÀnniskan rör sig i den miljö hon befinner sig i.
- Jag började med dokumentÀrfilmen för att jag var trött pÄ det fiktiva. Jag hade jobbat som dansare och koreograf, men tappade lusten till att berÀtta nÄgot pÄhittat. Jag var faktiskt pÄ vÀg att sluta med det konstnÀrliga, men sÄ gick jag en filmkurs och upptÀckte att jag gillade att redigera. Och frÄn den stunden började jag dokumentera andras arbeten och senare vanliga mÀnniskors rörelser, sÀger Edmunds.
I sin arbetsmetod samlar hon helt enkelt pÄ sig material och kokar ner det till en essens i redigeringen.
Hon ger inga instruktioner till de som filmas, utan hon registerar hÀndelserna som de uppstÄr. Men med sig har hon maken Scott Smith som Àr dansare och han kan ibland bli instruerad att göra saker för kameran - till exempel att undersöka hur kroppen rör sig i djup snö.
- Han Àr min back-up, sÀger Edmunds och skrattar.
- Det var intressant att se honom ta sig an djup snö. Det hÀnde nÄgot med rörelsemönstret. Det Àr som om kroppen bara koncentrera sig pÄ överlevnad och all energi gÄr Ät till det. Det Àr nÄgot som jag aldrig hade kunnat förestÀlla mig eller kunnat koreografera.
Edmunds har tidigare jobbat med ett liknande projekt i Argentina dÀr filmerna visades pÄ en dansfilmsfestival. Men dÀr var det inte snön som stod i centrum, utan dammet.
- NÀr jag kommer till en plats försöker jag att se utan att söka efter nÄgot specifikt. Det kan vara svÄrt eftersom man vill prestera nÄgot för pengarna man fÄtt till sitt projekt. Men i Argentina lyckades jag sluta söka efter nÄgot specifikt och det blev sÄ att jag fascinerades av dammet och hur det rör sig. Det var nÄgot som mÀnniskorna som bor dÀr inte tÀnkte pÄ, mer Àn som ett irritationsmoment, sÀger Edmunds.
Det var ocksÄ pÄ filmfestivalen i Argentina som Becky Edmunds trÀffade Christina Molander frÄn den svenska dansfilmfestivalen Shoot och började prata om att göra en film i Sverige.
- Det var Christina som föreslog det och sedan har vi pratat fram och tillbaka under tvÄ Ärs tid om att göra en film frÄn Sverige. Och det jag visste var att jag ville se snö i kontrast till den vÀrme som vi jobbade med i Argentina, sÀger Edmunds som under fredagen Äkt till Kiruna för att fortsÀtta spela in material dÀr innan de Äker hem i början av april.
- Men vi kommer tillbaka nÄgon gÄng i höst för att visa filmen hÀr i LuleÄ, sÀger Edmunds.
Becky Edmunds
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!