Rädslan får konstnärlig form

Andar, slaveriet och demoner. Det är en del av det som utforskas i de nya utställningarna som öppnar på Havremagasinet i helgen. "Jag skildrar våra rädslor", säger Yasam Sasmazer, skulptör, som arbetar i trä.

Yasam Sasmazers skulpturer i utställningen om rädslor.

Yasam Sasmazers skulpturer i utställningen om rädslor.

Foto: Karin Sjöberg

Kultur och Nöje2017-02-10 09:07

Hon har skapat skulpturer av människor i olika ställningar. Yasam Sasmazer är inspirerad av psykologin, bland annat Carl Gustaf Jung och skildrar existentiella kriser. I mitten av det stora rummet ligger en kvinna hopkrupen på en spindel.

– Det är ett självporträtt. Spindeln representerar kriser vi drabbas av och demonerna som vi bär med oss, säger hon.

Medan vi samtalar målar hennes man, som hjälper henne med utställningen, svarta fåglar på en vit vägg. Under dem ska en skulptur av en hopkrupen person sedan placeras.

Hon är uppvuxen i Istanbul, där hon studerade konst och skulptur. Numera bor hon i Berlin, där hon också har sin ateljé.

– Villkoren för konstnärer i Turkiet har försämrats, säger hon.

Den andra utställningen visar en förening mellan England och Haiti som skapats av fotografen Leah Gordon och skulptören André Eugène.

De har i sin respektive konst hittat beröringspunkter mellan både sig själva och de två länderna.

Leah Gordon visar bland annat en filmsekvens från det arkiv i London där man helt nyligen hittade Haitis självständighetsdeklaration från 1804.

– Det var ingen som visste om att den låg där.

Förutom att André Eugène haft med sig verk som han skapat i sitt konstnärskollektiv på Haiti, har han gjort två i Boden. Precis som han brukar, samlade han ihop sådant som hamnar på soptippen. Nu besökte han en bilskrot. Utifrån det materialet skapade han två resliga skulpturer som föreställer andar, som enligt den haitiska legenden vakar över kyrkogårdarna.

– Den mörka föreställer mig och den ljusa är Leah, säger han.

På väggen intill sitter mängder av svarta små figurer. Allt är utskuret från bildäck.

Intill den stora skulpturen hänger nio fotografier av Leah Gordon. De beskriver den rasteori som en franskkolonial man tagit fram en gång i tiden. Först hänger ett porträtt på henne, sedan följer bilder på personer med allt mörkare hy. Sist hänger en bild på André Eugène.

Hon berättar att motiven är hämtade från klassiska renässansporträtt av berömda konstnärer.

– Men eftersom de skildrar en europeisk överklass är alla vita på originalverken.

Det var ett omfattande arbete att hitta personer som ville bli fotograferade och dräkter syddes upp av en skräddare.

Leah Gordon visar även fotografier från den årliga karnevalen på Haiti, i Port-au-Prince. Där finns många symboliska kopplingar till slaveriets historia i landet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!