Papperets kompositör
Origamin har tusentals år på nacken som konstform, men lever i högsta grad och har under historiens gång blivit en global företeelse. NSD träffade origamimästaren Norio Torimoto när han besökte Korpilombolo.
Foto: Patrik Boström
Inget konstigt i det. Det är ju själva poängen med genren.
Om det inte vore för att de är vikta i papper. Det är helt enkelt origami-karikatyrer gjorda av en mästare i genren. Bokstavligen. Han tillhör den lilla skaran på nio personer i världen som utsetts till Origami Master av Nippon Origami Association och är den ende utanför Japan som fått utmärkelsen.
Och för den som inte sett hans verk är det bara att titta på framsidan av Eniro-katalogen. Renen om pryder omslaget är hans verk.
- Eniro frågade mig om jag ville göra origami till omslagen på deras katalog. Så jag har gjort Turning torso och Nils Holgersson till Malmö, renen till Norrbotten, en skidåkare till Västerbotten och så vidare, säger Torimoto medan han visar omslag efter omslag från katalogen.
Det är imponerande små skulpturer, alla vikta i ett enda papper som är en- eller tvåfärgat. Det är hästar, drakar från öst och väst, porträtt och fantasifigurer som växer fram från mästarens händer. I en del verk har papperet vikts upp till 1000 gånger, andra gånger räcker det med 25 vik för att få fram motivet.
- Jag började som femåring säger min mamma och jag är självlärd. Men jag tycker inte att det är så svårt. Det handlar ju mest om matematik och logik, säger Torimoto som i dag lever på sin origami.
Han reser världen runt och undervisar i origami och föreläser om den, när han inte producerar sina konstverk förstås.
- Jag brukar också använda origamin för att visa barn hur matematik och fysik fungerar i praktiken. Man kan säga att origami är en form av levande fysik.
Men även om origamin av många uppfattas som något typiskt japanskt så är det en konstform och kulturtradition som lever vidare på många håll i världen, med olika bakgrund och historiska arv. Till exempel finns en fåra av muslimsk, geometrisk origami som kom till Spanien via morerna.
- Det är fortfarande väldigt många som sysslar med origami i Japan, men de som håller på i exempelvis USA brukar bli väldigt bra på det. Dessutom har jag märkt att de europeiska utövarna är mycket mer systematiska och kalkylerande än japanska origamikonstnärer. Vi brukar pröva oss fram till rätt lösning på problemen som uppstår, säger Torimoto.
- Dessutom är det ofta bland amerikaner, fransmän och andra som mycket av utvecklingen inom origamin sker. De är de som hittar på nya saker.
Torimoto beskriver sig inte som någon pedant när det gäller själva vikandet och tillverkningen. Det är inte det som intresserar honom.
- Det finns många som är väldigt duktiga på att vika. Jag är nog slarvig och tycker inte att det är så intressant att vika fint. Man kan jämföra med musiken. Jag är mer som en kompositör som gillar att skapa verket. Jag vill hitta på nya saker och se vad som går att göra med papperet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!