Orkesterföreningen jämnar ut med varannan damernas

Trots att det hänt en hel del på musikutbildningarna när det gäller jämställdheten är arbetsmarknaden för musiker fortfarande mansdominerad. Inte minst bland dirigenterna. Men till konserten "Varannan damernas", där Sven Wollter är ciceron, tar Merete Ellegaard över vid pulten och leder Luleå orkesterförening under morgondagens konsert.

Foto:

Kultur och Nöje2010-10-09 06:00
- Det är ju jättebra att Luleå orkesterförening gör det här programmet. Samtidigt drömmer jag om att det inte skulle behövas. Men än så länge behövs det och det är ju fantastiskt att en amatörorkester gör det som de professionella orkestrarna inte verkar göra. Tittar man på generalprogrammen för många orkestrar så är det väl en eller två kvinnor och så anser man att man fyllt kvoten, säger Merete Ellegaard och berättar att det inte är så lätt att få jobb som dirigent vid de svenska orkestrarna.
- Könsfördelningen handlar mycket om generation. Fast om det beror på att man är kvinna eller svensk är ju svårt att säga. För det verkar som om orkestrarna helst anställer dirigenter från andra länder för att det är långt bortifrån. Men det är ju som bekant svårt att bli profet i sitt eget land, säger hon och skrattar.

Hon är till vardags anställd som biträdande direktor musicis vid Linköpnings universitet där hon leder en orkester och en kör för lärare och studenter vid högskolan. Och kontakten med Luleå orkesterförening fick hon genom musiker som hon träffat när hon lett Bodens orkesterförening.
- Orkestern ringde mig och frågade om jag inte ville dirigera vid den här konserten. De hade bestämt ramarna och att det skulle vara en tonvikt på kvinnliga kompositörer. Det var till exempel klart att de ville spela Karin Burwiks Speldosan som skrevs för orkestern 1992. Men vi har diskuterat om innehållet tillsammans, säger Ellegaard.
Samtidigt går det inte bara ta vilket verk som helst bara för att det är skrivet av en kvinna när man arbetar med amatörorkestrar.
- Ett problem är att mycket av den musik som skrivs idag antingen är för svår eller kräver för stor orkester. Jag tycker att det är synd att det inte skrivs mer musik direkt för amatörorkestrar. Men vi har hittat Micaela Hoppe som är autoditakt och själv amatörmusiker som skrivit verket I en gåtfull tid. Det fungerar jättebra, säger Ellegaard.

Samtidigt anser hon att orkestrarna i Luleå och Boden håller god klass för att vara fritidsorkestrar.
- Man har en bra blandning av lärare, elever från musikskolan och fritidsmusiker, kryddat med professionella frilansmusiker. Det är ju jättebra att eleverna får träffa yrkesverksamma musiker, säger Ellegaard.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!