Galina Visjnevskaja är död. Hon var samtida på världens operascener tillsammans med Maria Callas och Birgit Nilsson.
I mitten av 90-talet träffade jag Galina Pavlovna på Bolsjojteatern i Moskva. Ämnen till nya ryska stora sopraner skulle utses och den åldrade, men ännu mycket paranta operadivan satt i juryn.
- Förfärligt, medelmåttigt, utropade Galina Visjnevskaja på min fråga om hur hon tyckte de unga flickorna lät.
Det gick alltid ett sus i Moskvas kulturkretsar när Galina Visjnevskaja och hennes man, mästercellisten Rostropovitj visade sig i huvudstaden. Där fanns beundran och stor respekt för det världsberömda paret - men också bitterhet, skam och avundsjuka.
Skammen härledde sig från det sovjetiska förflutna då paret vågade opponera sig mot Brezjnevregimen och dennas förföljelse av författaren Aleksandr Solzjenitsyn efter det att han belönats med Nobelpriset. Partiet sände ut order om att listor skulle skrivas på mot denne folkfiende och fosterlandsförrädare. Paret Visjnevskaja/Rostropovitj tillhörde det fåtal som inte skrev på.
Istället inkvarterade de den hårt utsatte epikern och folktribunen i sin egen "datja" utanför Moskva så att han en tid ostört kunde arbeta utan säkerhetstjänsten provokationer.
Avundsjuka? Den finns än idag när jag talar med äldre ryska kulturarbetare.
- Vad hade Galina Pavlovna att klaga på? De umgicks med de högsta sovjetledarna, fick resa utomlands och hon kom hem med de vackraste briljanter. För att inte tala om alla de dollar de tjänade!