Omaka trio i Dansbandskampen

Den 18 oktober drar "Dansbandkampen" igång i SVT 1. Bland 26 orkestrar ska svenska folket välja en. Till sin hjälp har de juryn - en minst sagt omaka trio.

Kultur och Nöje2008-09-25 06:00
Under nio lördagar gör 26 orkestrar från hela landet upp om vilken grupp som är Sveriges bästa dansband. Varje lördag går två av fem band vidare och veckan därpå tillkommer tre nya. De band som är med i den första tävlingen måste alltså klara sig nio helger i rad för att vinna tävlingen.
- Det är ett lite ovanligt herre på täppan-system som vi tror kommer bli väldigt spännande. Självklart är det tufft att tävla nio gånger, men de som är med från början har den fördelen att de hinner bygga upp en relation till publiken och det kan man vinna mycket på, säger Peter Settman, programledare för Dansbandskampen.
Omaka trio
Det är tittarna som avgör vilka band som går vidare. Till sin hjälp har de en jury bestående av tre personer som med sina råd och omdömen ska vägleda de som röstar. Det är en omaka trio: artisten Magnus Carlsson, med ett förflutet i dansbandet Barbados, Anna Mourou, känd från tv-programmet Tv-stjärnan och Thomas Deutgen, programledare för programmet Dans i Sveriges Radios P 4.
Helt okunnig
Magnus Carlsson och Thomas Deutgen har båda lång erfarenhet från dansbandsvärlden. För Anna Mourou är det en helt ny scen.
- Till skillnad från mina kolleger som kan allt om dansband är jag helt okunnig. Men jag kan väldigt mycket om musikbranschen och i mina ögon är det här helt fräscht. Jag är inte lika påverkad av min bakgrund som de andra utan mer som resten av svenska folket, säger Anna Mourou.
Idol-effekten
Eftersom Dansbandskampen sänds på lördagar föregås det av Idol som går i TV 4 på fredagar. Men Peter Settman är inte rädd för att hans program ska hamna i skuggan av Idol.
- Idol riktar sig tydligt mot en stor del av våra tittare, men "Dansbandskampen" kommer att vara ännu bredare, säger han.
Även Idol har en jury, röstande tittare och syftar till att vaska fram nya artister. Men långt ifrån alla Idol-vinnare har fått framgångsrika karriärer efter tv-programmet. Tomas Deutgen tror dock att Dansbandskampen kommer att lyckas bättre än sin konkurrent.
- Nästan alla band som är med har redan en karriär och är ute och spelar. Oavsett hur långt de har kommit i sina karriärer är det här ett bra sätt att locka en större publik, säger han.
Magnus Carlsson håller med:
- Jag tror att när det gäller dansband kan man inte mäta popularitet i skivförsäljning. Det som gäller här är rent krasst att synas och fånga in en publik som sen kommer när man är ute och spelar. Det är där vinsten ligger, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!