Nystart för Lule stassteater
Efter Harry Nymans bortgång var läget osäkert för Lule stassteater. Men med Håkan Rudehill som ny konstnärlig ledare blickar man framåt och söker nya vägar för teatern.
Foto: Bengt-Åke Persson
- Lule stass stod på spel. Det var ju mycket som kretsade kring Harry Nyman och han lämnade ett stort tomrum efter sig, säger Håkan Rudehill som nu tagit över rollen som konstnärlig ledare för Lule stassteater.
- Vi gjorde en blixtinsats för att rädda julkalendern och då fick jag frågan. Jag var tveksam till att ta över som konstnärlig ledare. Jag har ju inte sysslat med barnteater särskilt mycket, utan gillar avantgardistisk folkteater, säger han.
Rudehill beskriver det som en fantastisk prestation av Lule stassteater att överleva under alla år och dessutom klara den kris det innebar att förlora Harry Nyman.
- Frigrupperna har väldigt svåra villkor och det kan lätt bli så att man skär ner på kvaliteten för att man ska överleva. Men vårt mål för framtiden är att höja den konstnärliga nivån och ta in mer proffs i produktionerna än förr. Men allt beror förstås på pengarna och det är ju lätt att vara kaxig nu, säger Rudehill om nystarten för Lule stass.
Han vill också professionalisera styrelsen för teatern och ta in personer som har en bred kompetens för att teatern ska få en bredare kontaktyta mot samhället.
- Som frigrupp måste man vara uppfinningsrik. Vi har visserligen hälften av våra inkomster från kommun och landsting, så vi slipper ha kniven på strupen på samma sätt som andra frigrupper. Men vi måste förstås få finansiering från andra håll och söka bidrag ändå.
Planen är att behålla den omtyckta julkalendern och sommarteatern, samtidigt som teatern ska söka nya vägar och försöka hitta nya spelplatser i framtiden.
- För att förverkliga det vi vill göra är en bra producent A och O. Och vi blev glada över att Maja Mello vill arbeta som producent för oss och vi har en skara runt oss av duktigt folk. Så det är ett fint läge för framtiden, säger Rudehill.
Bland tankarna för framtiden finns bland annat idén om en isteater och satsningar på skärgårdsteater.
- Dessutom har vi funderat på tiominutersteater där skådespelare knackar på dörren hos klasser och spelar ett litet stycke för dem. Det är ett sätt att komma ut och vi pratar med en skola om det just nu. Så det finns folk som är intresserade av idéerna. Det gäller bara att hitta sätt att få det att gå runt, säger Rudehill.
Han vill också öppna Lule stassteater mer mot omvärlden och hoppas på att kunna få fram samarbete med exempelvis scenskoleeleverna och Norrbottensteatern.
- Allt det är lösa funderingar än så länge. Sen vet vi att det finns mycket folk som vill jobba med teater och det finns inte så mycket jobb för skådespelare. Så kan vi bara fixa anständiga ekonomiska villkor så tror jag att vi kan knyta många kontakter och locka hit andra skådespelare till olika projekt.
Vad som däremot är klart är sommarens föreställning som heter Nyckelknipan där man kommer att samarbeta med malmögruppen Banditteatern.
- Det är Edvin Bredefeldt som varit hos Lule stass som har kontakten med dem. Han går scenskolan i Malmö och har kommit i lag med dem och den här föreställningen blir ett led i att öppna Lule stass mot omvärlden. Och till hösten kommer vi att spela Gustav Annerbloms Inte ens en fjärt i rymden, i regi av Ulla Lyttkens, säger Rudehill.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!