Newsweek ska bli smalare
Den stora breda massan lockar inte längre den klassiska amerikanska nyhetsmagasinet Newsweek. Tidningen planerar en radikal omgörning för att anpassa sig till en mindre publik.
The cover of the August 7, 2000 edition of Newsweek International features a photograph of Concorde Air France Flight 4590 shortly after takeoff at Charles DeGaulle Airport in Paris. Taken by a Japanese traveler onboard a plane on the airport runway, the photo, obtained by Newsweek with exclusive worldwide magazine rights, shows the fire from a different angle. The same photo appears on the inside pages and as a cover inset of the domestic edition of the magazine. (AP Photo/Newsweek)
Foto:
Den tidigare strategin att obligatoriskt täcka de största och viktigaste händelserna kommer att överges en gång för alla. Nu ska man bara skriva om skeenden där man har något eget att tillägga.
Newsweek blöder ekonomiskt och både huvudägaren Washington Post och flera amerikanska medieanalytiker menar att det är något radikalt som måste ske.
Den nya strategin innebär att förändra både sig självt och tidningen och försöka få läsarna att betala mer för innehållet.
För ett lite mer än ett år sedan hade tidningen drygt 3 miljoner i upplaga i USA och om knappt ett år beräknas den siffran har minskat till 1,5 miljoner. Tidskriften har en kärna prenumeranter på drygt en miljon och det är dessa man kommer att satsa på.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!